Als je een nieuwe bestuurderskaart hebt, uitgegeven vanaf begin augustus van dit jaar, dan is er geen probleem. Alle data van de automatisch gegenereerde landcode staan dan namelijk keurig op je pasje. Op de oudere bestuurderskaart staat die informatie echter niet. Dat hoeft geen probleem te zijn, want als een handhaver de tachograaf uitleest dan ziet hij dat het daarin wel is opgeslagen. Geen probleem dus, maar dat wordt anders als de chauffeur soms ook op een oudere truck rijdt, met een oudere tachograaf. Daarbij moet je wel degelijk de landcode handmatig ingeven bij een grenspassage. Je bestuurderskaart heeft de data van de ritten met de Smart Tacho 2 dan niet opgeslagen, en dat kan tot onterechte boetes leiden volgens TLN.
Handhavers zijn namelijk lang niet altijd op de hoogte van dit probleem. Volgens TLN zouden die boetes onterecht zijn, aangezien de chauffeur in zo’n geval gehandeld heeft volgens de Europese verordening. Met een Smart Tacho 2 hoef je de landcodes namelijk niet in te geven.
Een nieuwe, slimme bestuurderskaart aanvragen zou het probleem oplossen, maar dat kan niet zomaar. Je krijgt namelijk alleen een nieuwe kaart als de oude niet meer geldig is, of als hij defect of gestolen is. De lobby van TLN heeft er al toe geleid dat de Europese Commissie nu onderzoekt of die regels niet versoepeld kunnen worden, maar ook dan zou iedereen een nieuwe bestuurderskaart moeten aanvragen. Dat is volstrekt onacceptabel volgens TLN, tenzij de nieuwe, slimme bestuurderskaart gratis verstrekt zou worden.
Kortom, de politiek buigt zich nu over deze kwestie om een oplossing te vinden. Tot die tijd loop je dus kans op onterechte boetes onderweg.