Tachografen die sinds oktober 2011 zijn ingebouwd hebben een andere manier van afronden. Daardoor kun je de auto even verplaatsen zonder dat dit de rust onderbreekt. Dat is echter niet de bedoeling, zo blijkt uit geluiden die nu klinken vanuit de inspectie. Er zijn inmiddels dikke boetes uitgedeeld voor dit misbruik, want zo wordt het aangemerkt.
Ik werd een tijdje geleden nog gebeld door een chauffeur die het onterecht vond dat hij door de inspectie was aangesproken op het gebruik maken van die minuut afronding. Hij was gezien in de wachtrij voor een containerterminal. Meer dan een half uur lang was het stilstaan en aansluiten, en dat had hij zodanig gedaan dat de rusttijd niet overschreden was. In zijn beleving had hij keurig gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de tachograaf biedt, maar dat blijkt niet helemaal de bedoeling. Hij kwam er met een waarschuwing vanaf maar dit soort grappen kunnen lelijk veel geld kosten.
Een chauffeur die zijn voertuig tijdens de dagelijkse rust zeven keer verplaatste om zo verder te kunnen laden kreeg een boete van maar liefst 1.500 Euro op. Zijn werkgever mocht ook stevig lappen, en wel een bedrag van 4.400 Euro! Dit alles omdat de werkelijke activiteit van de chauffeur niet overeenkwam met de achtiviteit die de tachograaf aangaf.
De afronding van de minuten, de zogenaamde kalenderminuut, wordt door alle merken tachografen van na 1 oktober 2011 toegepast. De 1-minuutregel maakt deel uit van de Europese richtlijn 1266/2009. Door de slimmere afronding kan er per dag 30 tot 45 minuten aan extra rijtijd worden gewonnen. Het verplaatsen van het voertuig binnen de rust tijd is echter niet toegestaan. Belangrijk om te weten is dat hoewel de rust niet onderbroken wordt er wel degelijk zichtbaar is dat het voertuig verplaatst is. Ontkennen is dan ook zinloos.