De bekende vertegenwoordigers van de branche, TLN, Bovag, RAI Vereniging, evofenedex, en KNV zijn door het ministerie uitgenodigd voor een gesprek om de problematiek rondom de vertraging van de digitale tachograafkaarten te bespreken. De partners sturen aan op zes maanden uistel van de Smart Tacho, meldt TLN.
Vorige week is dit bericht met een oproep aan de minister uitgegaan. Bekend werd dat de digitale werkplaatskaarten te laat beschikbaar komen door vertraging bij leverancier Kiwa. Hierdoor wordt het onmogelijk alle nieuwe vrachtauto’s te voorzien van een werkende slimme tachograaf voor 15 juni 2019. Dit is de datum waarop dat vanuit Europa verplicht is gesteld. Als gevolg van deze vertraging ontstaan bij transportondernemingen, handels- en productiebedrijven, voertuigleveranciers, garage- en onderhoudsbedrijven problemen en lijden zij financiële schade. Al bestelde en opgebouwde trucks moeten werkloos blijven staan omdat de tachograaf nog niet geijkt is. De minister heeft inmiddels aangegeven dat zij de zorgen van de sector deelt en geeft aan dat er een schadeprocedure moet komen.
Zes maanden uitstel
Tijdens het overleg zullen de betrokken partijen daarom de minister verzoeken om bij de Europese Commissie aan te dringen op zes maanden uitstel van de wettelijke introductiedatum voor de smart tachograaf. Intussen moeten er oplossingen worden bedacht om de komende tijd toch slimme tachografen te kunnen ijken en activeren. Daarnaast willen de partijen zo snel mogelijk duidelijkheid over hoe de aangekondigde schadeprocedure wordt ingericht.