05-10-2023 | Door Maarten van der Westen
Sinds 21 augustus 2023 moet elk nieuw geregistreerde vrachtwagen in Europa uitgerust zijn met de nieuwste tachograaf, de Smart Tacho 2. Door leveringsproblemen is dit echter niet altijd mogelijk. De Europese Commissie heeft nu bepaald dat vervoerders hier niet om bekeurd mogen worden. Dit meldt Lisa Kok van Roadsoft na berichtgeving van CORTE.
Enkele lidstaten hadden al op eigen houtje besloten om een uitzondering toe te passen. Door leveringsproblemen, die in Nederland al voorspeld waren door Bovag en TLN, kunnen nieuwe vrachtwagens nog niet allemaal voorzien worden van de nieuwe tachograaf. Deze auto’s kunnen niet zomaar aan de kant gezet worden, dus gaan ze met een oudere tachograaf de weg op. Eigenlijk mag dit niet.
Binnen de Europese Unie is de invoering van de Smart Tacho 2 en de vertraging afgelopen week besproken. De politici zijn het ermee eens dat een bekeuring voor het niet hebben van de nieuwste tachograaf niet eerlijk zou zijn. Daarom komen ze met een overgangsperiode. Zij noemen dat ‘administratieve tolerantie’.
De Europese Commissie adviseert de lidstaten om deze tolerantie tot 31 december 2023 aan te houden. Tot die tijd mag je dus geen bekeuring krijgen. Dit geldt zowel voor nationaal als internationaal vervoer. Als je een Smart Tacho 1 hebt, dan moet die vóór 18 augustus 2025 vervangen zijn door de nieuwe versie. Let wel: dit is slechts een advies. Het is aan lidstaten zelf om te bepalen of ze dit overnemen. De komende tijd zullen we zien of er toch bekeuringen volgen.