Die tien centimeter gaat het verschil maken, zo verwacht de gemeente. Veel vrachtwagens mogen nu geen gebruik meer maken van de Maastunnel. Kleinere vrachtwagens mogen er nog steeds door: er komt geen vrachtwagenverbod. De Maastunnel is een belangrijke verbinding tussen de Rotterdamse binnenstad en Zuid.
De aanpassing van de rijhoogte is het gevolg van vele problemen met te hoge vrachtwagens. Per week ging de Maastunnel 40 tot 60 keer dicht vanwege de hoogtedetectie. Hiermee ging de Maastunnel vaker dicht dan enig andere tunnel in de regio. Elk jaar was de tunnel zo’n 175 uur afgesloten. Omdat de afsluitingen vaak gebeurde tijdens de spits, liep het verkeer regelmatig helemaal vast. De betrokken vrachtwagen moet in zo’n geval keren, waarbij alle rijbanen tijdelijk worden afgesloten.
Dat vrachtwagens door de hoogtedetectie als te hoog werden aangemerkt, wil overigens niet zeggen dat ze dat ook echt waren. Regelmatig bleek een flapperend zeil de oorzaak. Omroep Rijnmond reed vorig jaar mee met een chauffeur waarbij de hoogte van de vrachtwagen vooraf werd opgemeten. Deze zat onder de vier meter, maar toch ging de hoogtedetectie af. In plaats van dit systeem aan te passen, kiest Rotterdam voor een goedkopere oplossing: het aanpassen van de rijhoogte.