Om de aansluiting tussen de A15 en de nieuwe A24 te maken, is de smalle spitsstrook op de A15 afgesloten. De drukke snelweg is hierdoor van drie naar twee rijbanen gegaan. Dit leidt met name richting de Maasvlakte in de ochtendspits tot lange files. In de ochtend rijden hier vele automobilisten op weg naar hun werk bij de bedrijven en terminals in de Botlek en de Maasvlakte. Sinds de afsluiting van de spitsstrook staat er vrijwel dagelijks een lange file op de A15. Dit is nog erger als er iets gebeurt, wat helaas vaak het geval is aldaar.
Dooddoeners
Rijkswaterstaat doet niets anders dan weggebruikers oproepen de weg te mijden tijdens de spits. Een leuk gebaar, maar naar het werk moeten de mensen toch. Misschien moeten we tussen 7 en 10 uur ‘s ochtends de haven stilleggen, zodat iedereen na de spits kan komen? Een andere dooddoener komt van minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat: hij zegt de situatie nauwlettend te volgen. Echte maatregelen om files te verminderen worden niet genomen.
Rijkswaterstaat verwacht dat de situatie over twee maanden beter wordt, als de Blankenburgtunnel geopend wordt. Verkeer zou dan de A24 pakken in plaats van de A15. De vraag is of dit echt gebeurt: om door de tunnel te mogen rijden, moeten automobilisten en vrachtwagens tol betalen. Een abonnement afsluiten is niet mogelijk, dus elke passage moet betaald worden. Transporteurs uit het Westland, perfecte kandidaten voor de tunnel, zeggen dat de kosten niet opwegen tegen de tijdwinst. Tenzij de A15 dagelijks flink vast staat natuurlijk, want op die manier maakt Rijkswaterstaat de toltunnel wel erg aantrekkelijk.