Drama met chauffeurskaarten wordt nog erger

Nieuws
17-05-2019 | Door Tim de Jong

Het drama rond de invoering van de Smart Tacho wordt erger. Volgens TLN hadden nieuwe bestuurders- en bedrijfskaarten deze week geleverd moeten worden, om de invoering van de Smart tacho vanaf 15 juni, vlot te doen verlopen. Maar de kaarten, die veel duurder zijn, zijn niet geleverd.

"Kiwa is niet in staat gebleken de bestuurders- en bedrijfskaarten voor de nieuwe smart tachograaf op tijd te leveren. Deze zogenaamde ‘Generatie 2’-kaarten zouden 15 mei jl. beschikbaar moeten worden gesteld door de lidstaten," schrijft TLN op haar website. ​​De organisatie is samen met andere betrokkenen al maanden in gesprek met Kiwa, I&W en ILT om te werken aan oplossingen voor dit probleem. Eerder bleek al dat er niet op tijd Nederlandse werkplaatskaarten zouden zijn en bestelde de Kiwa een beperkt aantal (tijdelijk geldige) werkplaatskaarten in Kroatië.

Een soortgelijke oplossing is nu aan de orde voor de bestuurders- en bedrijfskaarten. Kaarthouders wiens kaart op of na 14 juni verloopt zullen een buitenlandse kaart ontvangen zolang de Nederlandse kaarten nog niet beschikbaar zijn. Uit welk land is op dit moment nog niet zeker, maar wordt snel bekend gemaakt. Deze kaarten zullen een normale geldigheidsduur hebben van 5 jaar. Chauffeurs worden ook voorzien van een officiële brief die chauffeurs onderweg kunnen meenemen met uitleg waarom er een ander land op de kaart is vermeld. 

Meer lidstaten hebben te maken met deze problematiek. De ILT zal ervoor zorgen dat dit ook in de internationale overleggen met andere handhavers wordt besproken. De Nederlandse kaarten zullen naar verwachting in de eerste helft van juni beschikbaar komen. Maar dat is voorlopig nog niet met zekerheid te zeggen.

Al ontvangen bestuurd​​erskaa​​rten

Daarnaast zijn er bestuurders die al een bestuurderskaart hebben ontvangen met een ingangsdatum die ligt op of na 15 juni. Deze door de Kiwa geleverde kaarten zijn van de eerste generatie. Maar omdat een kaart met een ingangsdatum vanaf 15 juni een 2egeneratie bestuurderskaart moet zijn, zal de Kiwa de betreffende bestuurders aanschrijven met het bericht deze kaart te vervangen.

Een 2e generatie bestuurderskaart is eenvoudig te herkennen, omdat er 'G2' op de kaart geprint staat. Een aantal chauffeurs heeft al van de Kiwa ​bericht gekregen over de buitenlandse kaart.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
05-10-2023
Tachograaf_met_kaart.jpg

Voorlopig geen bekeuring Smart Tacho 2

Sinds 21 augustus 2023 moet elk nieuw geregistreerde vrachtwagen in Europa uitgerust zijn met de nieuwste tachograaf,…
Nieuws
10-08-2021
SR_DTCO-30-FASZINATIONSAUFNAHME.png

Smart Tacho 2 komt er aan

De invoering van de nieuwe Smart Tacho 2 is bekend gemaakt, zo meldt TLN. Vanaf 21 augustus 2023 moeten nieuwe truck voorzien…
Nieuws
15-08-2019
Smart_Tacho_kaarten.jpg

Tachodrama: RDW keurt chauffeurskaart Kiwa af

KIWA heeft opnieuw problemen met de levering van de Nederlandse tachograafkaart. De lay-out van de kaarten…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.