Duitse maut: Gewichtsklasse invoeren wordt verplicht

Nieuws
30-11-2018 | Door Tim de Jong

Chauffeurs die onderweg zijn in Duitsland moeten vanaf 1 januari de gewichtsklasse van hun voertuig(combinatie) invoeren in de OBU. De maut wordt dan niet alleen een stuk duurder, je moet als chauffeur ook goed opletten dat je de juiste gewichtsklasse invoert.

Toll Collect, de uitbater van de maut, en de Duitse overheid, hebben drie gewichtsklassen bedacht. De Duitsers waren wel zo slim om in de derde categorie, niet nog eens verplicht te stellen, dat de chauffeur een specifiek gewicht invoert.

Maar vanaf 7,5 tot 11,99 ton moet dat wel. Zelfs wanneer je voertuig lichter is dan 7,5 ton, moet dat ingevoerd worden. Ditzelfde in de klasse 2, van 12 tot 18 ton. Wie verzuimt de het totaalgewicht in te voeren, kan een naheffing van de BAG tegemoet zien. 

Bekijk " target="_blank" rel="noopener noreferrer">dit filmpje van Toll Collect om te zien hoe het instellen van het juiste gewicht gebeuren moet.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
12-05-2025
Aerodynamische updates Volvo Trucks (3) (960 x 640)

Extra ribbels en rubber voor Volvo FH en FH Aero

Met drie kleine aanpassingen brengt Volvo het verbruik van de FH en FH Aero verder naar beneden.
Nieuws
12-05-2025
Deense tol

Denemarken verdubbelt boetes slecht werkend tol-systeem

Ondanks dat het systeem niet goed werkt en er veel onterechte boetes uitgeschreven zijn, wordt…
Nieuws
11-05-2025
Ceusters MAN

MAN TGX voor Ceusters

Ronny Ceusters uit het Belgische Laakdal kennen we vooral van de dikke Zweedse trucks. Meestal zijn het Scania's, en soms ook Volvo's…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.