In Duitsland zijn na de ramprit met de Poolse 3,5 tons bakwagen op de A67 bij Rüsselsheim korte tijd later nog meer ongelukken met deze racebakjes gebeurd.
Dat melden onze collega's van de duizend punten test, Lastauto Omnibus. Vier dagen na de ramprit, waarbij drie Nederlanders omkwamen en vier Duitsers in een tweede auto gewond raakten, klapte zo'n Pools busje achterop een file bij Kufstein, uit de richting Oostenrijk richting München. Ook op de A4 bij Rüdersdorf knalde zo'n busje achterop een file. Het resultaat is dat een Tsjechische chauffeur van 24 omkwam en de andere chauffeur, een Pool, zwaar gewond raakte.
Hierdoor laait in Duitsland de discussie op over strengere regelgeving. De bakwagentjes blijven onder de 3,5 ton GVW en hoeven daardoor nergens aan te voldoen. De chauffeurs hebben geen C-rijbewijs nodig, geen begrenzer, hoeven geen maut te betalen en er zijn geen regels ten aanzien van rijden en rusten.
De Duitse TLN heeft al laten weten te pleiten voor strengere regels voor dit type wegvervoer en de Duitse Bondsraad lijkt hiermee, zo kort na de verkiezingen, in te stemmen.