Duitsland: Meer ellende met Poolse racebakjes

Nieuws
04-10-2017 | Door Tim de Jong

In Duitsland zijn na de ramprit met de Poolse 3,5 tons bakwagen op de A67 bij Rüsselsheim korte tijd later nog meer ongelukken met deze racebakjes gebeurd. 

Dat melden onze collega's van de duizend punten test, Lastauto Omnibus. Vier dagen na de ramprit, waarbij drie Nederlanders omkwamen en vier Duitsers in een tweede auto gewond raakten, klapte zo'n Pools busje achterop een file bij Kufstein, uit de richting Oostenrijk richting München. Ook op de A4 bij Rüdersdorf knalde zo'n busje achterop een file. Het resultaat is dat een Tsjechische chauffeur van 24 omkwam en de andere chauffeur, een Pool, zwaar gewond raakte.

Hierdoor laait in Duitsland de discussie op over strengere regelgeving. De bakwagentjes blijven onder de 3,5 ton GVW en hoeven daardoor nergens aan te voldoen. De chauffeurs hebben geen C-rijbewijs nodig, geen begrenzer, hoeven geen maut te betalen en er zijn geen regels ten aanzien van rijden en rusten. 

De Duitse TLN heeft al laten weten te pleiten voor strengere regels voor dit type wegvervoer en de Duitse Bondsraad lijkt hiermee, zo kort na de verkiezingen, in te stemmen.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-10-2018
Polensprinter_2_LR.jpg

Van Sicilië naar Birmingham: vier uurtjes slaap

We hebben het er al eerder over gehad, toen een dronken chauffeur met  zijn 'Polensprinter' ging spookrijden…
Nieuws
23-12-2019
Polen_Sprinter_LR.jpg

Tachograafplicht van 3,5 naar 2,5 ton GVW

Het maximum toegestane totaalgewicht  voor bedrijfswagens die tachograafplichtig zijn, wordt verlaagd. Dat is…
Nieuws
15-03-2018
parking.jpg

Belgische bond luidt noodklok over parkeren

Parkeerterreinen voor vrachtwagens zijn vol, vies en onveilig. Dat constateren de Belgische vakbonden BTB-ATBVV…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.