We hebben het er al eerder over gehad, toen een dronken chauffeur met zijn 'Polensprinter' ging spookrijden en een Nederlands gezin doodde. Gisteren was op de Duitse TV een korte documentaire te zien over de arbeidsomstandigheden van deze beroepsvervoerders die zonder tacho rijden en zonder vergunning.
Het zijn vooral Polen die met zulke chassis-cabines rijden die vaak geen opschrift hebben. Onze Duitse collega Jan Bergrath beklaagt zich ver de zware arbeidsomstandigheden en het feit dat ze geen negen uur stil hoeven staan 's nachts. te zien is hoe een chauffeur van Sicilië onderweg is naar Birmingham. Hij was onderweg al in slaap gevallen en heeft zijn spiegel beschadigd.
Wat vaak gebeurt, is dat de chauffeurs op een parkeerplaats staan te internetten en kunnen bieden op een transport. De chauffeur geeft toe dat hij de zwakste schakel is in de ketting. De chauffeurs rijden voor een appel en een ei, zoveel is duidelijk. Jan Bergrath zegt dat er geen controles zijn en geen minimumtarieven. Het komt overigens ook voor dat er even tien uurtjes gewacht moet worden eer er gelost wordt.
Kijk op onze facebookpagina voor de Duitse uitzending. Hier is ook een chauffeur te zien die vijf maanden door Europa gezworven heeft en daarbij 1200 tot 1600 euro per maand over houdt.