Logistiek dienstverlener Koopman Logistics heeft onlangs de eerste MAN eTGM die in Nederland in het distributiewerk ingezet gaat worden, in gebruik genomen. Deze vol-elektrische bakwagen gaat voor Pon Logistiek auto-onderdelen rijden op twee routes.
“We willen heel graag, en liefst ook nog zo snel mogelijk, omschakelen op zero-emissie vervoer”, zegt Klaas Koopman die bij het bedrijf directeur Business Development &Innovatie is. “Wij kiezen, waar dat kan, voor duurzame oplossingen. De eTGM is er één van. Wij zijn ons bewust van onze CO2-voetafdruk en hebben als doelstelling dit te verlagen. We maken in ons wagenpark al gebruik van diverse elektrische wagens en tanken met een deel van onze vloot pure HVO. Voor ons was dit een mooie kans om samen met Pon en MAN het initiatief aan te gaan om te kijken wat de elektrische vrachtwagen ons in de toekomst kan brengen.”
Rekenen
“Dit project is meer dan alleen de vrachtwagen. Het gaat daarnaast om het optimaal plannen van de rit, en de laad-, los-, en oplaadcycli. Dat laatste schept wel eens een spraakverwarring; het gaat om het laden van vracht, en laden van stroom. Dat moet zorgvuldig gepland worden, en de juiste rit versus locatie bij kiezen. Wij denken dat we die hiermee gevonden hebben, om een start te kunnen maken met elektrificatie van vrachtwagens binnen Koopman,” zegt Wouter Renkema, manager wagenpark en werkplaatsen bij Koopman.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor meer info over de dagelijkse inzet, actieradius en het opladen.