Heel erg goed gaat het nog niet met het wegtransport in Europa. De prijzen staan nog altijd onder druk en bedrijven zuchten onder het tekort aan nieuwe chauffeurs. Desondanks zijn er ook lichtpuntjes. Zo maken grote logistieke bedrijven als DSV en Kuehne + Nagel steeds meer winst. De vraag is echter of dit het gevolg is van transportactiviteiten, of dat het geld vooral in opslag en logistieke afhandeling wordt verdiend.
De voorspelling van Transport Intelligence is dan ook bijzonder. De verwachte 2% groei is fors meer dan de 0,9% die voor 202 voorspeld was. Dit ondanks het toenemende chauffeurstekort, de onzekere geopolitieke situatie en de toenemende kosten. Dat laatste is het gevolg van het feit dat steeds vaker, op steeds meer plaatsen er steeds mee tol geheven wordt voor vrachtwagens. Door Amerikaanse importtarieven neemt bovendien de Europese export af.
Desondanks verwacht Transport Intelligence dat de afnemende inflatie leidt tot meer uitgaven, wat gunstig is voor het transport in Europa. Vervoerders moeten dan wel de juiste keuzes maken in een landschap van meer regels, verduurzaming en toenemende kosten.