15-04-2022 | Door Iep van der Meer
Eerder deze week ontstonden megafiles en werd de M20 in gebruik genomen als parkeerplaats over 30 kilometer voor wachtende trucks. Ons bereikten berichten van chauffeurs die in die rij stonden en die 24 uur per dag wakker moesten blijven. Politieauto's met loeiende sirenes en megafoons riepen chauffeurs op om wakker te blijven en te blijven aansluiten als de rij zich verplaatste. Voor TLN was dat reden om de autoriteiten op te roepen om soepel om te gaan met de rijtijden, want tegen dergelijke overmacht kan een chauffeur niks uitrichten.
Douanestoring en ferry's uit de vaart
De problemen ontstonden aanvankelijk nadat P&O Ferries alle diensten staakte. Vervolgens kreeg de Britse douane te maken met een storing in het zogenaamde GVMS systeem waardoor er geen vrachtwagens konden worden afgehandeld aan de grenzen. Deze beide incidenten zorgden voor een gigantische verstoring van de logistieke stromen, vooral het land uit. Volgens een woordvoerder van Müller Fresh Logistics zou P&O Ferries de diensten vandaag weer op hebben gepakt en werkt het douane systeem weer. Daarmee lijkt de kans op een paasweekend in de Britse file afgewend te zijn.