Het is ongelofelijk wat een vastberadenheid en inzet de boeren laten zien de laatste weken. Ze zien het voortbestaan van hun bedrijven in gevaar komen door allerlei Haagse fratsen en dat laten ze niet gebeuren. In tegenstelling tot het wegvervoer wat niet verder komt dan wat mopperen, weten de boeren zich wél te verenigen. Tot twee keer aan toe wisten ze heel Nederland lam te leggen door massaal op te rukken naar het centrum van de macht, Den Haag.
Nooit eerder lieten een hele beroepsgroep zich zo horen in ons land en nog nooit was de steun vanuit de bevolking zo groot. Die steun is goed te verklaren want met de stikstofregels, en nu de nieuwste hype rondom de PFAS kwestie komen niet alleen de boeren in het nauw, maar ook het grondverzet, de bouwsector en alles wat daar mee samenhangt. Zo horen we uit de markt dat offertes voor nieuwe kippers al ‘on hold’ worden gezet omdat de toekomst onzeker is. Daarmee raakt deze hele ‘milieuhype’ enorm veel bedrijven in de toelevering, maar dus ook de truckindustrie.
De transportsector loopt daardoor nog meer risico dan de agrarische of de bouw, want transport is overal bij nodig. Deze sector loopt de klappen dan ook dubbel en dwars op door allerlei nieuwe regelgeving want als de bouw stopt staan de trucks stil. Bovendien, wat is nou dat CO2 probleem? Een moderne Euro-6 truck stoot al 90% minder CO2 en NOX (stikstof) uit dan 25 jaar geleden en dat is een mega prestatie. Dat mag best eens gezegd worden.
Intussen roept TLN de boeren op om vooral het wegvervoer te ontzien, want transportbedrijven zouden anders maar de dupe worden van de boerenprotesten. Serieus TLN? Uit jullie eigen cijfertjes blijkt dat zo’n 30% van alle vrachtwagens in dit land rijden met producten van of voor de agrarische sector. Levensmiddelen, veevoer, melk, vee, suikerbieten en noem maar op, het is allemaal agrarisch wat de klok slaat. Het is dan ook logisch dat de transportbranche onze boeren een warm hart toedraagt. Jammer dat TLN dat zelf niet ziet.