Hybride mixer voor betoncentrale Twenthe

Nieuws
03-10-2019 | Door Tim de Jong

Betoncentrale Twenthe heeft vier nieuwe MAN-betonmixers besteld. Het gaat om het beproefde MAN 10x4 chassis waarvan WVT er inmiddels al 150 heeft afgeleverd. De 150e werd door Betoncentrale Twenthe besteld met een 16 kuubs Mulder betonmixer met hybride aandrijving waarmee op duurzame en stille wijze beton wordt geleverd.

Betoncentrale Twenthe valt onder AGAR Holding, een bedrijf met inmiddels negen betoncentrales langs de noordoostelijke grens. Marc Zwiers is wagenparkbeheerder en hij vertelt over de keuze voor MAN: ‘Dit zijn de eerste MAN-trucks in onze vloot en die keuze is gemaakt op basis van de juiste specificaties, de laagste TCO en de organisatie die erachter staat. Met dit chassis dat door WVT is aangepast, hebben we het ideale uitgangspunt voor de montage van een 16 kuubs betonmixer opbouw. Wij waren ooit de pioniers met deze grote mixers en ook nu kozen we voor de 16 kuub inhoud. Dat doen we met name vanwege het feit dat daarmee morsen van dunne mengsels wordt voorkomen. De gewichtsverdeling en het weggedrag van deze MAN trucks zijn optimaal en de begeleiding tijdens de opbouw van de trucks was ook uitstekend. Je merkt gewoon dat MAN en WVT bijzonder veel ervaring hebben in dit segment.’

Sturende naloopas

De MAN’s zijn door WVT voorzien van een extra meesturende naloopas met een wettelijk laadvermogen van tien ton. Daarmee blijft de draaicirkel beperkt en ontstaat er een uiterst wendbaar, maar ook relatief licht voertuig. Dat resulteert in een hoog laadvermogen en dat draagt bij aan de duurzaamheidsfilosofie van het bedrijf. De 150e WVT die in deze configuratie werd gebouwd is voorzien van een hybride mixer aandrijving van Wierda Hybrid Technologies. Dat betekent dat de trommel elektrisch kan worden aangedreven als de dieselmotor is.uitgeschakeld. Daardoor kan er in de binnenstad worden gelost zonder geluidsoverlast en uitstoot van uitlaatgassen. Zwiers: ‘Wij zijn als bedrijf uiteraard actief bezig met onze CO2 footprint. Dat wordt ook steeds vaker van ons gevraagd bij aanbestedingen. Door toepassing van deze technologie kunnen we tot maar liefst 30% aan CO2 uitstoot besparen en dat telt hard door.’

CSC Certificaat

De negen betoncentrales van AGAR Holding namen onlangs het CSC Certificaat in ontvangst. Dat onderstreept de duurzaamheidsfilosofie van het bedrijf. De komst van de nieuwe Euro-6 MAN’s en dan in het bijzonder de hybride mixer, bevestigen deze doelstelling. Zwiers: ‘Met deze eerste hybride betonmixer maken we weer een stap naar een duurzame toekomst. We willen nu eerst ervaring opdoen met deze techniek in ons specifieke werk. Het fijne van dit systeem is dat het ook volledig op de dieselmotor kan draaien. Daardoor is de continuïteit gewaarborgd, zelfs als er onverhoeds een storing zou optreden. Dat was voor ons een absolute voorwaarde.’

Ruime cabine

De chauffeur op de MAN met de hybride betonmixer is Sander Pullen. Hij koos zelf voor de MAN en hij is erg tevreden over zijn nieuwe vijf-asser: ‘Ik vind de cabine lekker ruim en de instap is ook uitstekend. Verder is het weggedrag prima. Met zijn 460 pk rijdt de MAN vlot mee met het verkeer. Opvallend vind ik verder de stabiliteit van deze truck. Met een betonmixer ligt het zwaartepunt erg hoog en dan is stabiliteit erg belangrijk.’. De vier MAN-trucks worden geleverd door MAN-dealer Göritzlehner uit Hengelo.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-06-2021
Noppert_18-1400.jpg

MAN betonmixer en pompmixer voor Noppert Beton

Noppert Beton uit het Friese Sumar heeft geïnvesteerd in twee nieuwe MAN trucks. Het gaat om een TGS 49.420…
Nieuws
30-04-2021
mantgs1.jpg

Nieuwe MAN TGS als vijf-assige betonmixer

Het gespecialiseerde bedrijf R&P Transport uit Wijchen heeft onlangs een nieuwe MAN TGS in gebruik genomen.…
Nieuws
15-02-2021
Raben31-1400.jpg

Bouwtransport in Polen

In Polen wonen hele creatieve, hard werkende mensen die beslist niet bang zijn. Dat blijkt wel uit dit plaatje dat ik schoot op…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.