2020 zou hét jaar van MAN worden. Met de introductie van de nieuwe generatie trucks in dit IAA jaar zou MAN bruisen van de activiteiten en op allerlei shows de nieuwe modellen tonen. Dat liep helaas voor het Duitse merk even anders, maar inmiddels is de eerste in Nederland en komt er al heel snel een testtruck voor onze BIGtruck RoadTest uit München.
Tijdens de grote introductie in het Spaanse Bilbao kreeg MAN te maken met een enorme storm waardoor veel journalisten en VIP gasten niet konden vliegen. Ook onze vlucht werd geannuleerd waardoor we de gala avond niet konden bijwonen. Gelukkig stond Tim de Jong voor de tweede dag ingepland en kon hij wel vliegen. Zijn verhaal lees je dan ook in ">BIGtruck nummer 3. Zelf moest ik het doen met de foto's en de filmpjes en hoewel dat er best aardig uit zag was ik nog niet onder de indruk.
Vandaag mocht ik in Leusden even kijken naar de eerste nieuwe TGX in Nederland en ik moet zeggen dat de nieuwe MAN in het echt heel anders overkomt dan op een plaatje. Alle plaatwerk aan de cabine is vernieuwd, de voorbumper is indrukwekkend en ook het dak is helemaal nieuw. Ik moet eerlijk zeggen dat ik onder de indruk was van de verschijning van de goudkleurige nieuwe MAN. Ook het interieur is drastisch veranderd. Het dashboard is mooi om de chauffeur heen gevormd, zo'n beetje als in een Scania. Ook de stuurverstelling komt een heel eind in die richting. Het digitale dashboard zelf is gewoon mooi, en dat geldt ook voor de handige bediening van allerlei geavanceerde functies aan boord. Zo is de bediening van de versnellingsbak nu net als bij de meeste merken aangebracht in een handle aan de stuurkolom. Dat is wel zo praktisch en het scheelt ruimte, want daardoor kon die console op de vloer weg.
De nieuwe MAN heeft onder andere elektrisch ondersteunde stuurbekrachtiging, LED verlichting, een Stop and Go ACC met file assistent, allerlei dode hoek waarschuwing systemen en, heel belangrijk, nieuw gevormde buitenspiegels die minder dode hoek veroorzaken! Verder is er meer opbergruimte, is er een dikkere matras en werd de ruimte onder het bed efficient ingedeeld. En, toegegeven, de basis van de cabine bleef gelijk maar er is zoveel veranderd dat je beslist van een nieuwe auto mag spreken.
We zijn blij dat MAN als eerste merk deze maand nog met een testtruck komt waarmee we de weg op kunnen. Het wordt hoog tijd dat we onze Pacton testoplegger uit de motteballen halen en ik ben erg benieuwd hoe deze nieuwe leeuw zijn mannetje staat op onze testroute. Hou BIGtruck in de gaten want hier lees je dat het eerst!