Kodiak bouwt zelf geen vrachtwagens, maar ze passen bestaande modellen aan met hun bijzondere apparatuur. Hiermee claimen ze elk voertuig autonoom te kunnen maken. Eerder schreven we al over Kodiak in ons online magazine (lees het hier!). Nu heeft Kodiak een nieuwe stap gezet: voor het eerst heeft het een autonome vrachtwagen geleverd, die op pad kan zonder dat zich een chauffeur in de cabine bevindt.
Zandweg
Ook in Amerika staat regelgeving dit niet zomaar toe: ook daar moet er een chauffeur zijn om bij problemen de controle over te nemen. De autonome vrachtwagen die Kodiak leverde aan Atlas Energy rijdt echter niet op de openbare weg. De Peterbilt wordt ingezet om zand te vervoeren op een route van 34 kilometer in Texas. Het bedrijf noemt de vrachtwagen de ‘RoboTruck’ en meldt trots dat de eerste honderd vrachten succesvol zijn vervoerd.
Het klinkt niet als veel, maar toch is het een belangrijke mijlpaal voor autonoom rijden. De vrachtwagen rijdt over een zandweg, dus zonder strepen of verkeersborden. Kodiak maakt bij zijn autonome techniek geen gebruik van kaarten: de vrachtwagens navigeren puur op basis van GPS en van wat ze zien met hun camera’s, radar en lidar. Als de inzet van de RoboTruck succesvol is, heeft Kodiak een sterk argument chauffeurloze autonome vrachtwagens in te zetten op de openbare weg.