Le Dakar: Neusjes voordeel lijkt te verdwijnen

Nieuws
28-04-2016 | Door Iep van der Meer

Voor de komende Dakar-rally lijkt het voordeel om een torpedo in te zetten te verdwijnen. Dat weerhoud Kamaz er echter niet van om hun nieuwe neus alvast warm te rijden.

Toen Gerard de Rooy voor het eerst zijn Iveco Strator- of Powerstar inzette, was dat eigenlijk vanwege zijn rugklachten. Doordat je verder naar achteren zit komen de klappen van de vooras wat minder direct onder je kont terecht en dat scheelt behoorlijk. Bijkomend voordeel van zo'n neusje is de veel betere gewichtsverhouding. Je kunt daardoor beter springen, en vooral landen en zo'n truck ligt gewoon beter op de weg.

Vooral in de lange snelle proeven op relatief harde paden is zo'n truck in het voordeel. Dat bewees Gerard door met zijn Iveco meteen in het eerste jaar de rally op zijn naam te zetten. Dat was in 2012 maar dit jaar herhaalde hij dat kunstje nog een keer. Het is dan ook logisch dat andere teams nu ook kijken naar de inzet van een torpedo. Johan Elfrink was de eerste die aan het bouwen sloeg met zijn Zetros maar daar hebben we nooit meer wat van gehoord daarna. Vervolgens kwamen de Tatra's met een heel raar kort neusje en zagen we ook al schetsen van een Renault met neus voorbij komen op basis van de Sherpa.

Het meest concreet is de nieuwe neus van Kamaz die je hier ziet. Het zwarte monster ziet er indrukwekkend uit maar wat voor motor er in staat blijft nog even onduidelijk. Wel duidelijk lijkt dat de mannen zich warmlopen voor het echte werk met deze stoere neus. Of dat ook echt iets brengt is echter de vraag want intussen is de ASO de regels aan het aanpassen. Er wordt nu gesproken over een regel die de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras moet vastleggen.

Dat zou betekenen dat een groot voordeel, de optimale gewichtsverdeling bij een torpedo komt te vervallen. Het goede nieuws is dat daardoor de frontstuur trucks competitief blijven en dat is wel zo leuk. Verder blijft het voordeel van een torpedo dat je verder van die vooras af zit waardoor het comfort altijd beter is dan in een frontstuur truck. En het staat superstoer, zo'n neusje!

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-07-2025
IEP_8511-1400

Nathalie wint Kivits LZV met Mail&Win actie

Nathalie Wichers- Bol is de winnaar van de Mail&Win actie die wij samen met Jorn 'Badraaf' van Hooft en…
Nieuws
03-07-2025
Reining 400e DAF truck (7)-1400

Retro kleuren voor 400e DAF van Reining Transport

Reining Transport uit Hoogezand/Kolham bestaat dit jaar 100 jaar. In die tijd bouwde het bedrijf een…
Nieuws
03-07-2025
Opijnen1 (960 x 640)

Van Opijnen overgenomen door Thomassen

Wederom een flinke overname: Van Opijnen uit Deventer wordt overgenomen door de Thomassen Groep.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.