“We hebben veel last van de importtarieven”, stelt Jonathan Randall, directeur van Mack Trucks North America. “We bouwen al onze vrachtwagens in de Verenigde Staten, maar we merken dat we een nadeel hebben ten opzichte van concurrenten die in Mexico produceren.” Hiermee legt Randall een gevoelig punt bloot, want Trump bedoelde de importtarieven juist om productie in Amerika te stimuleren. In plaats daarvan profiteren fabrikanten die hun vrachtwagens in Mexico bouwen.
De oorzaak hiervan ligt in het feit dat voor elk onderdeel importtarieven betaald moeten worden. Als je alle onderdelen naar de VS verstuurd om daar een vrachtwagen te bouwen, betaal je dus veel extra kosten. Fabrikanten die daarentegen de vrachtwagen al in het buitenland in elkaar zetten, betalen alleen een importtarief over het complete voertuig. Hiermee zijn ze dus goedkoper uit.
“We doen alles om met onze leveranciers te kijken hoe we de tarieven kunnen voorkomen”, zegt Randall. Volgens hem blijven de gevolgen nog lang doorwerken. De verkoop van nieuwe trucks is compleet ingestort. Dankzij de gestegen prijzen rijden vervoerders liever door met hun oude vrachtwagens dan een nieuwe te kopen. Daarbij zorgen Trumps importtarieven ervoor dat er veel minder goederen vervoerd worden.





