Het Wit Russische team van MAZ is door de organiserende ASO gediskwalificeerd van deelname aan de Dakar 2022 vanwege de politieke situatie in hun thuisland. MAZ is een staatsbedrijf en het rallyteam is nu de dupe van de politieke koers van President Aleksandr Loekasjenko.
Dat is jammer, want de MAZ trucks waren behoorlijk in opkomst en bleken zelfs in staat om de hegemonie van de Kamaz trucks te breken. Eigenlijk is het raar dat een sportieve club als de ASO zo’n boycot instelt, want als we het dan toch over Kamaz hebben, dan is daar ook wel wat van te zeggen.
Dat Russische merk komt uit het land van Vladimir Putin, een man die oppositieleiders laat opsluiten, op afstand allerlei mensen uitschakelt en die zelfs verdacht wordt van het neerhalen van de MH17. Die zelfde Putin staat nu aan de poorten van de Ukraine te rommelen met een enorme legermacht, maar dat is voor de ASO kennelijk geen reden voor diskwalificatie.
Daimler mede eigenaar Kamaz
Op dit moment staan de vier Kamaz trucks gewoon weer op de eerste vier plaatsen in het algemeen klassement. Onze focus is dan ook op de trucks die daar achter rijden want tegen een professioneel team als Kamaz is de rest van het veld gewoon niet opgewassen. Alle andere teams bestaan uit coureurs die normaal gewoon een baan of een bedrijf hebben en die de rally zien als een serieuze hobby. Voor de Kamaz teamleden is dit echter hun baan, en daar zijn ze het hele jaar mee bezig. Dat kan natuurlijk alleen maar door de steun van het truckmerk Kamaz, dat voor 47% in handen is van het Russische staatsbedrijf Rostec en voor 15% van het Duitse Daimler. Dat laatste zie je ook aan de nieuwste generatie rallytrucks, want die zijn voorzien van de nieuwe Actros cabine.