Mercedes-Benz durfde onlangs weer een introductie aan. Daardoor konden we uitgebreid de stad Stuttgart verkennen met een elektrische Vito, en met enkele dieselmodellen met een nieuwe 9-traps-automaat. Ook was er tijd voor een korte rit met de onlangs onthulde e-Sprinter.
Een regenachtige zomerdag, redelijk druk verkeer, af en toe oponthoud door wegwerkzaamheden. De elektrische Mercedes Vito laat zich makkelijk, eenvoudig bedienen. Het is even wennen dat motorgeluiden zijn verdwenen en dat een van de automatische transmissies, of die nu zeven of negen gangen heeft, geen enkele schokje meer teweeg brengen. De e-Vito is altijd als eerste weg bij het verkeerslicht, zo de chauffeur dat wil. Serene rust is wat volgt, een fijn muziekje maakt de rustgevende ervaring van elektrisch rijden compleet.
Mercedes heeft de Vito licht gefacelift en brengt de e-Vito met een bereik van 421 km op de markt. Daarmee loopt het merk mooi op kop met de PSA-merken. De verkoopstart is 31 juli bedacht waarna leveringen in het najaar beginnen. Net als de PSA-merken Citroën, Peugeot, Opel en Toyota. Laatstgenoemde is dan geen ‘PSA-merk’, maar laat de bestelauto’s voor de Europese markt, wel door de Fransen bouwen. Fiat zou ook in het najaar komen en Ford en Volkswagen nog even niet, zoals het nu lijkt.
Eenvoudige overstap
De overstap naar elektrisch rijden zou eenvoudig moeten zijn en wat betreft de praktijk is het dat ook. Overal verschijnen laadpalen en niet geheel toevallig loopt Nederland hier redelijk voorop. Het stopcontact van de e-Vito zit onder de linker koplamp en Mercedes is er verder alles aan gekregen om van de e-Vito zoveel mogelijk een Vito te maken. Dat is mooi gelukt. De vernieuwde neus maakt de auto nadrukkelijker, met een grotere ster dan voorheen. Daarin zit dan mooi de adaptieve cruise-control verwerkt. Mercedes heeft zich wederom beijverd om een keur aan assistentiesystemen in deze moderne bestelauto samen te brengen. Ook dat went erg snel. Het naderen van de wegmarkering wordt subtiel in het stuur doorgegeven. Rijd je onverhoeds sneller dan een voorligger die bijvoorbeeld wil afslaan, dan remt de bestelauto subtiel bij. Zo houdt de e-Vito je aardig bij de les. Mooi is dat je voor het terugwinnen van energie als gevolg van uitrollen en remmen, je zelf met behulp van wat we leerden kennen als schakelflippers op de stuurkolom, de mate van rekuperatie kunt instellen. Dat is iets wat vanzelf duidelijk wordt wanneer je eenmaal onderweg bent met de e-Vito.
Binnenspiegel
Mercedes-Benz heeft een unieke digitale binnenspiegel ontwikkeld. Normaal kijk je er niet in, maar deze digitale binnenspiegel levert een perfect zicht op wat er zich achter je-Vito afspeelt. Deze spiegel is vanaf volgend jaar leverbaar en komt uiteraard ook op de diesel-Vito’s. Deze spiegel geeft het beeld van de HDR-camera in de achterruit weer op het display van de spiegel, die dus op dezelfde manier kan worden gebruikt als een conventionele, optische binnenspiegel, zelfs als de bagageruimte of de laadruimte tot aan het dak is volgestapeld. Het voordeel: het zicht op wat er achter je Vito gebeurt, wordt niet beperkt door hoofdsteunen, passagiers of andere visuele hindernissen. De camera die aan de binnenzijde van de achterruit is gemonteerd, geeft een gezichtsveld door dat twee keer zo breed is als dat van een conventionele binnenspiegel, die door het raamoppervlak wordt beperkt.
Vito diesel
Mercedes zegt dat het de twee liter motoren die het zelf levert in de Vito heeft verbeterd. Tijdens een korte rit is dit moeilijk vast te stellen, maar de montage achter de motor van een negentraps automaat is natuurlijk erg fijn. De Vito rijdt vrijwel net zo soepel weg als de e-Vito, al heeft de diesel bij lage toeren natuurlijk minder trekkracht. Leuk weetje is dat Mercedes de eigen twee liter motor in de lengte monteert voor achterwielaandrijver. De 1,7 liter Renault motor staat dwars voor de voorwielaandrijver. Het maakt van de Vito wel een voor elk wat wils bestelauto.
e-Sprinter
Als kers op de taart konden we nog een blokje om met de pas onthulde e-Sprinter. De e-Sprinter heeft een andere aandrijflijn dan de e-Vito. Alles voelde veel robuuster aan en het interieur lijkt afkomstig uit een eerder model, compleet met een best wel ouderwetse, niet eenvoudig af te lezen display. Maar gang heeft de eSprinter zeker en we zijn benieuwd naar verdere details en leveringsmogelijkheden en natuurlijk de prijs. Mercedes is mooi snel met de e-Vito, maar wanneer de eSprinter komt, heeft die meteen concurrentie. De e-Vito komt in het najaar.
Tim de Jong