Nieuws
20-03-2017 | Door Tim de Jong

Onlangs rapporteerde BIGtruck over AdBlue fraude bij Oost Europese chauffeurs. Maar volgens een uitzending van het SBS-programma Undercover Nederland kun je ook in ons land heel eenvoudig aan AdBlue kastjes komen die het systeem uitschakelen. Natuur & Milieu reageert geschokt. ''Dit is schandalig'', zegt de RAI Vereniging.

In de uitzending is te zien hoe een medewerker van Alberto Stegeman die zelf chauffeur is, langs gaat bij acht willekeurige truckbedrijven die hem keurig informeren over de mogelijkheden om het AdBluesysteem te omzeilen. Ook wordt uitgelegd dat roetfilters op verzoek van de klant verwijderd kunnen worden. De chauffeur krijgt diverse prijzen te horen, schommelend tussen de 500 en duizend euro.  Ook wordt hem aangeraden om na montage van het kastje, toch de AdBluetank deels gevuld te laten. ''Anders valt het op.''

De medewerker van Stegeman leert ook dat bouwmachines en landbouwmachines 'een behandeling' kunnen krijgen. Het bedrijf in kwestie zegt dit werk al bijna tien jaar te doen.  Stegeman spreekt van 'een verbijsterend resultaat'.

Natuur & Milieu heeft al een reactie op zijn website geplaatst.  “We zijn geschrokken van de bevindingen,” aldus Geertje van Hooijdonk, directeur a.i. van Natuur & Milieu. “De schade voor gezondheid en natuur is potentieel groot. Het is van belang dat de overheid snel ingrijpt,” aldus Van Hooijdonk.

Natuur & Milieu roept op tot veel strengere handhaving en een grootschalig onderzoek. Daaruit moet duidelijk worden hoeveel bedrijven zich schuldig maken aan de sjoemelpraktijken. Het gesjoemel met de vrachtwagens is illegaal en strafbaar. “Dat betekent dat er per direct tegen opgetreden kan worden, er hoeft geen enkele wet voor aangepast te worden,” aldus de organisatie. “Het Openbaar Ministerie en de Inspectie Leefomgeving en Transport moeten per direct gaan handhaven om onze gezondheid te beschermen.”

Op het omzeilen of uitschakelen van emissie-technologie staan boetes van € 20.000 of twee jaar gevangenisstraf. Deze straffen kunnen zonder moeite opgelegd worden aan transportbedrijven, maar ook aan onderhoudsbedrijven die de technologie inbouwen'', aldus Natuur & Milieu.

Het Ministerie laat desgevraagd weten dat er met TNO en ECN een opsporingsmethode ontwikkeld wordt. Kijk hier de uitzending terug: 

">http://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/videos/apDRs20Xhe1/undercover-in-nederland/  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
31-05-2017
RDD-30-1400.jpg

Reinigings Demo Dagen van start

Op de RDW testbaan in Lelystad zijn de Reinigings Demo Dagen 2017 van start gegaan. Het evenement van de RAI Vereniging…
Nieuws
02-06-2017
AdBlue-emulator.jpg

Ook Duitsland wil AdBlue emulatoren verbieden

Het duurde even, maar uiteindelijk reageerde Nederland met fikse boetevoorstellen om AdBlue fraude te bestrijden.…
Nieuws
23-02-2017
AdBlue.jpg

Truck industrie wil jacht op AdBlue fraudeurs

De Europese truck industrie, georganiseerd in de club ACEA, wil dat er jacht wordt gemaakt op AdBlue fraudeurs.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.