In Amerika volstond tot nu toe het ‘leugenboekje’ waarin chauffeurs hun uren moesten bijhouden. In Nederland kenden we dat ook totdat toenmalig staatssecretaris Michel van Hulten de tachograaf invoerde in 1974. Dat ging niet zonder slag of stoot maar iedereen weet hoe het verder ging, van het werkboekje via de analoge tachograaf zitten we nu met de digitale versie. Amerika slaat een stapje over en voert nu ook een elektronische vorm van urenregistratie in. De zogenaamde Electronic Logging Devices of ELD’s worden verplicht vanaf december dit jaar.
Net als ruim veertig jaar geleden in Nederland is er ook in de USA protest van chauffeurs. Zo zullen er van drie tot zeven oktober protesten worden gehouden in de hoofdstad van de USA, Washington DC. De organisator van de protestactie, Tony Justice (What’s in a name) benadrukt dat het geen staking is maar een vreedzaam protest. Aardig is een poll op de nieuwssite van Fox43 in Amerika waar gevraagd wordt of chauffeurs denken dat de invoering van de ELD de veiligheid zal verhogen. Maar liefst 94,16 procent zegt daar niet in te geloven.
Belangrijker dan de invoering zal de handhaving zijn, en hopelijk leren ze daar van Europa hoe het niet moet. In onze contreien is de regelgeving namelijk zodanig doorgeschoten dat de tachograaf inmiddels de grootste stressfactor is van beroepschauffeurs. En dat terwijl het beoogde doel juist was om chauffeurs te beschermen tegen stress en vermoeidheid.