Het duurde even, maar uiteindelijk reageerde Nederland met fikse boetevoorstellen om AdBlue fraude te bestrijden. Nu is ook Duitsland 'om'. Intussen is de omvang van deze fraudevorm in Europa onduidelijk.
Duitsland begint met het verbieden van de verkoop van de 'kastjes' die je overal 'voor weinig' op internet kunt aanschaffen. Ook de Acea heeft al opgeroepen om reclame voor, verkoop van en inbouw van zulke kastjes te verbieden.
De Duitse politiek reageert na een uitzending op de Duitse TV over AdBlue fraude. Daarin werd beweerd dat een vijfde van alle trucks met een Oost Europees kenteken van zo'n apparaatje zou zijn voorzien. Dat is nogal een aanname, er is geen enkel bewijs voor. Het gaat voornamelijk om Euro 5 en 6 trucks, aldus de uitzending, waarmee zo'n 2.000 euro per jaar aan AdBlue kosten worden uitgespaard. Ten onrechte incasseren beheerders van dergelijke trucks wel de mautvoordelen vanwege het rijden met Euro 5 of 6 trucks. In de praktijk halen ze de Euro 1 norm nog niet, waarvoor een veel hoger mauttarief geldt.