Oude truck, nieuwe motor voor Outback Trucker

Nieuws
04-12-2024 | Door Maarten van der Westen

Wie wel eens het programma ‘Outback Truckers’ kijkt op Discovery Channel, kent chauffeur Steve Grahame. Met zijn oude Kenworth maakt hij de meest uitdagende ritten door het Australische binnenland. Onlangs kreeg zijn Kenworth een nieuw hart.

Steve Grahame is één van de bekendste chauffeurs in de Australische outback. Al 12 jaar is hij te zien op televisie. Zijn vrachtwagen spreekt veel liefhebbers tot de verbeelding. De wit met blauwe Kenworth stamt al uit 1994 en is dus al 30 jaar oud. Steve is zijn trouwe vrachtwagen, bijgenaamd The Brute, echter nog lang niet moe. Toen de Cummins-motor onder de vierkante kap echter 4 miljoen kilometer aantikte en groot onderhoud nodig had, moest Steve op zoek naar een oplossing.

Dat is geen simpele zaak, want 18,9-liter KTA600 motor van de Kenworth is de meest geliefde motor onder Australische chauffeurs. Het is de grootste motor die Cummins aanbood. Hij is sterk en eenvoudig, eigenschappen die van pas komen in de outback. Toch besloot Steve de motor te vervangen door een Cummins X15 Euro 3 motor. “Toen ik keek naar de kosten, besloot ik dat het inbouwen van de X15 de juiste weg was”, aldus Steve.

(Tekst gaat verder na de afbeelding)

Niet sterk genoeg

“Je zou kunnen zeggen dat ik de huidige tijd ben ingesleept met de Cummins X15”, stelt Steve. “Met drie trailers achter de trekker was de X15 er nog niet helemaal vergeleken met de KTA600. De nieuwe motor heeft meer trekkracht, maar de oude was krachtiger.” Daarom liet Steve de motor aanpassen, zodat hij nu 600 pk heeft in plaats van de 550 pk die hij oorspronkelijk maakt. Hiermee is Steve tevreden. “De nieuwe motor is zuiniger ook”, zegt hij. “Ik bespaar nu tussen de 100 en 150 liter diesel per 1500 kilometer.”

Cummins verkoopt de X15 nog steeds, maar nu als Euro 6. Eén van de klanten voor die krachtbron is DAF, met de XG+ 660 die je alleen in Australië kunt kopen. De Euro 3 versie van de X15 motor mag volgens Australische regels alleen ingebouwd worden in vrachtwagens die van voor 2008 zijn, om te voorkomen dat nieuwe vrachtwagens van oude motoren worden voorzien. Met zijn nieuwe hart kan de oude Kenworth nog een tijdje door, net als de 73-jarige Steve. “Ik denk dat ik nog wel wat jaren over heb. Dus ik heb nog geen behoefte om met pensioen te gaan”, lacht hij.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-07-2025
Opijnen1 (960 x 640)

Van Opijnen overgenomen door Thomassen

Wederom een flinke overname: Van Opijnen uit Deventer wordt overgenomen door de Thomassen Groep.
Nieuws
03-07-2025
TRATON_FamilyPortrait_CMD_4K_3zu2 (960 x 640)

Traton voegt zijn merken meer samen

Eén afdeling gaat de R&D doen voor Scania, MAN, International en Volkswagen samen.
Nieuws
03-07-2025
Elektrische DAF AB Noppert

DAF XF electric voor AB Texel / Noppert Beton

AB Texel Special Transport zet een DAF XF electric 350 in voor klant Noppert Beton in het Friese Eastermar.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.