Oude truck, nieuwe motor voor Outback Trucker

Nieuws
04-12-2024 | Door Maarten van der Westen

Wie wel eens het programma ‘Outback Truckers’ kijkt op Discovery Channel, kent chauffeur Steve Grahame. Met zijn oude Kenworth maakt hij de meest uitdagende ritten door het Australische binnenland. Onlangs kreeg zijn Kenworth een nieuw hart.

Steve Grahame is één van de bekendste chauffeurs in de Australische outback. Al 12 jaar is hij te zien op televisie. Zijn vrachtwagen spreekt veel liefhebbers tot de verbeelding. De wit met blauwe Kenworth stamt al uit 1994 en is dus al 30 jaar oud. Steve is zijn trouwe vrachtwagen, bijgenaamd The Brute, echter nog lang niet moe. Toen de Cummins-motor onder de vierkante kap echter 4 miljoen kilometer aantikte en groot onderhoud nodig had, moest Steve op zoek naar een oplossing.

Dat is geen simpele zaak, want 18,9-liter KTA600 motor van de Kenworth is de meest geliefde motor onder Australische chauffeurs. Het is de grootste motor die Cummins aanbood. Hij is sterk en eenvoudig, eigenschappen die van pas komen in de outback. Toch besloot Steve de motor te vervangen door een Cummins X15 Euro 3 motor. “Toen ik keek naar de kosten, besloot ik dat het inbouwen van de X15 de juiste weg was”, aldus Steve.

(Tekst gaat verder na de afbeelding)

Niet sterk genoeg

“Je zou kunnen zeggen dat ik de huidige tijd ben ingesleept met de Cummins X15”, stelt Steve. “Met drie trailers achter de trekker was de X15 er nog niet helemaal vergeleken met de KTA600. De nieuwe motor heeft meer trekkracht, maar de oude was krachtiger.” Daarom liet Steve de motor aanpassen, zodat hij nu 600 pk heeft in plaats van de 550 pk die hij oorspronkelijk maakt. Hiermee is Steve tevreden. “De nieuwe motor is zuiniger ook”, zegt hij. “Ik bespaar nu tussen de 100 en 150 liter diesel per 1500 kilometer.”

Cummins verkoopt de X15 nog steeds, maar nu als Euro 6. Eén van de klanten voor die krachtbron is DAF, met de XG+ 660 die je alleen in Australië kunt kopen. De Euro 3 versie van de X15 motor mag volgens Australische regels alleen ingebouwd worden in vrachtwagens die van voor 2008 zijn, om te voorkomen dat nieuwe vrachtwagens van oude motoren worden voorzien. Met zijn nieuwe hart kan de oude Kenworth nog een tijdje door, net als de 73-jarige Steve. “Ik denk dat ik nog wel wat jaren over heb. Dus ik heb nog geen behoefte om met pensioen te gaan”, lacht hij.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
11-08-2016
Scania-superquads1.jpg

Scania Australië bouwt dikke R730 10x8

De Australische vestiging van Scania heeft een R730 8x8 omgebouwd naar een 10x8 uitvoering door een sleepas aan…
Nieuws
05-09-2024
RTL1-4 (960 x 656)

Deze truck klust bij als locomotief

We kennen de 'road trains' uit Australië, maar deze truck gaat nog een stapje verder
Nieuws
27-05-2024
Mack roadtrain (960 x 600)

Mack Australia gaat tot 780 pk met Euro 6

De nieuwe motor van Mack produceert 780 pk maar is wel Euro 6
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.