Oude truck, nieuwe motor voor Outback Trucker

Nieuws
04-12-2024 | Door Maarten van der Westen

Wie wel eens het programma ‘Outback Truckers’ kijkt op Discovery Channel, kent chauffeur Steve Grahame. Met zijn oude Kenworth maakt hij de meest uitdagende ritten door het Australische binnenland. Onlangs kreeg zijn Kenworth een nieuw hart.

Steve Grahame is één van de bekendste chauffeurs in de Australische outback. Al 12 jaar is hij te zien op televisie. Zijn vrachtwagen spreekt veel liefhebbers tot de verbeelding. De wit met blauwe Kenworth stamt al uit 1994 en is dus al 30 jaar oud. Steve is zijn trouwe vrachtwagen, bijgenaamd The Brute, echter nog lang niet moe. Toen de Cummins-motor onder de vierkante kap echter 4 miljoen kilometer aantikte en groot onderhoud nodig had, moest Steve op zoek naar een oplossing.

Dat is geen simpele zaak, want 18,9-liter KTA600 motor van de Kenworth is de meest geliefde motor onder Australische chauffeurs. Het is de grootste motor die Cummins aanbood. Hij is sterk en eenvoudig, eigenschappen die van pas komen in de outback. Toch besloot Steve de motor te vervangen door een Cummins X15 Euro 3 motor. “Toen ik keek naar de kosten, besloot ik dat het inbouwen van de X15 de juiste weg was”, aldus Steve.

(Tekst gaat verder na de afbeelding)

Niet sterk genoeg

“Je zou kunnen zeggen dat ik de huidige tijd ben ingesleept met de Cummins X15”, stelt Steve. “Met drie trailers achter de trekker was de X15 er nog niet helemaal vergeleken met de KTA600. De nieuwe motor heeft meer trekkracht, maar de oude was krachtiger.” Daarom liet Steve de motor aanpassen, zodat hij nu 600 pk heeft in plaats van de 550 pk die hij oorspronkelijk maakt. Hiermee is Steve tevreden. “De nieuwe motor is zuiniger ook”, zegt hij. “Ik bespaar nu tussen de 100 en 150 liter diesel per 1500 kilometer.”

Cummins verkoopt de X15 nog steeds, maar nu als Euro 6. Eén van de klanten voor die krachtbron is DAF, met de XG+ 660 die je alleen in Australië kunt kopen. De Euro 3 versie van de X15 motor mag volgens Australische regels alleen ingebouwd worden in vrachtwagens die van voor 2008 zijn, om te voorkomen dat nieuwe vrachtwagens van oude motoren worden voorzien. Met zijn nieuwe hart kan de oude Kenworth nog een tijdje door, net als de 73-jarige Steve. “Ik denk dat ik nog wel wat jaren over heb. Dus ik heb nog geen behoefte om met pensioen te gaan”, lacht hij.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
08-05-2025
Milence_Zwolle_Opening_014 (1)-1400

Opening Milence laadhub in Zwolle met Megawatt Charging

Milence heeft in Zwolle de tweede laadhub voor elektrische trucks in Nederland geopend met de eerste,…
Nieuws
08-05-2025
Groot1 (960 x 960)

Vijfassige DAF asfaltkipper voor De Groot

De nieuwe vijfasser van De Groot Winsum ziet er erg goed uit.
Nieuws
08-05-2025
ILT controle A24 (960 x 720)

Controle op niet-betaalde tol op de A24

Twee vrachtwagens werden door ILT aan de kant gezet wegens het niet betalen van de tol in de Blankenburgtunnel.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.