De afgelopen week was in het nieuws dat chauffeurs die voor 1955 zijn geboren toch aan de nascholingsverplichting Code 95 moeten voldoen. De deadline daarvoor was 1 november aanstaande. Instanties als TLN pleitten natuurlijk voor uitstel. Dat is begrijpelijk. Maar nu de minister een symbolische daad verricht door de verplichting van Code 95 dan op 1 december aanstaande te laten ingaan, is voldoening misplaatst.
De laatste twee maanden zijn voor het wegvervoer altijd de drukste van het jaar. Met name vorig jaar, toen we nog nooit van corona hadden gehoord en de economie als een razende ging, kregen de retail-vervoerders in ons land met de grootst mogelijke moeite de talrijke ritten gepland. Er was tekort aan chauffeurs en aan materieel. Nu is de druk geringer natuurlijk, maar nog altijd moeten oudere chauffeur er op zeer korte termijn voorzorgen dat ze aan de nascholingsverplichting voldoen. Zo niet, dan komen werkgever en werknemer beslist in de problemen met de planning.
Begrijp me goed, elk uitstel is een stap in de goede richting, maar hier kunnen oudere chauffeurs, planners en werkgevers weinig meer dan niks mee.