Peugeot probeert de nieuwe Rifter te positioneren als avontuurlijk. Maar een weekje sturen in ons land leidt tot de conclusie dat nieuwe Rifter vooral ruim is en appelleert aan de ratio van zijn kopers. Aan het einde van de rit bleek hij verrassend zuinig, ondanks zijn forse gestalte.
De Peugeot Rifter is de opvolger van de personenwagenversie van de Partner. De PSA Groep verving de succesvolle koeriersauto, die al jaren een begrip is en waarvan de kwaliteit getuige de Duitse betrouwbaarheidsstatistieken, niet ter discussie staat. De nieuwe PSA-partner Opel hoeft zich dus niet al te veel zorgen te maken: de nieuwe Opel Combo krijgt weliswaar andere looks, maar lijkt kwalitatief te gaan profiteren van wat PSA tot dusverre goed heeft gekund: degelijke koeriersauto's bouwen.
Meer SUV dan bestelauto
Dat de Rifter deze naam heeft gekregen, komt doordat PSA wel meer onderscheid wil aanbrengen tussen Peugeot en Citroën. Dit gebeurt met de Sports Utility trend als uitgangspunt. Dit is meteen het voornaamste verschil met de vorige generatie. De nieuwe auto's staan hoger op de wielen en zijn anders in de markt gepositioneerd. In feite is de Rifter hier de exponent van, en ziehier waarom we die hier nu voor het voetlicht halen. De Rifter wil graag een SUV zijn, ook al is het een bestelauto, en wil hij avontuurlijk op de doelgroep overkomen. Zustermerken Citroën en Opel appelleren meer aan respectievelijk comfort en slimme bestelauto-functionaliteit. De Rifter zien we in de brochure onderweg in minder herbergzame gebieden, bestuurd door jongeren die gaan kayakken.
Ruimtewonder
De Rifter is door ons in minder spannende omstandigheden aan de tand gevoeld, maar maakte daardoor zeker niet minder indruk. De achterbank is heel eenvoudig om te klappen waarna een werkelijk gigantische ruimte ontstaat. De Rifter heeft schuifdeuren die prima toegang bieden tot de laadruimte en de Rifter heeft met 650 kg een typisch bestelauto-laadvermogen meegekregen. De stoelen zien er niet te indrukwekkend uit, maar bieden toch voldoende steun. Om de voorstoelen heen valt op dat Peugeot heel veel mogelijkheden heeft gecreëerd om spulletjes even tijdelijk op te bergen. Dat daar ook een sleuf tegen het plafond bij hoort om papieren op te bergen, laat zien dat Peugeot de koeriersauto-aspiraties niet uit het oog heeft verloren.
i-Cockpit
Nieuw is verder dat Peugeot een dashboard monteert waarbij de bestuurder over het stuur heen kijkt op het dashboard. Dat stuur is wat zeskantig en ligt heerlijk in de hand. De besturing zelf is wat afstandelijk en met assistentie gebaseerd op de wegmarkering probeert de Rifter zichzelf in het spoor te houden. Dat is niet altijd even prettig, maar houdt de bestuurder wel bij de les. De bediening van het touchscreen is makkelijk, het intoetsen van bestemmingen voor de navigatie eenvoudig.
Aandrijving
Wat verder opvalt is dat het in de Rifter altijd stil blijft en dat het zicht rondom ruim voldoende is. Het schakelen gaat probleemloos en met 130 pk uit een vier cilinder dieselmotor heeft niemand iets te klagen. En al helemaal niet wanneer aan het eind van een week afwisselend langere en kortere afstanden, deze Peugeot een verbruik van 1 op 16,2 laat noteren. Daar zaten dagen bij met harde wind en heel, heel veel regen. Maar de Rifter gaf geen krimp. Precies zoals we al vermoedden, toen we deze telg van een nieuwe generatie meekregen. Onze Rifter bleek wel stevig aan de prijs, wat je niet verwacht van een opvolger van de Partner. De uit de kluiten gewassen Peugeot Rifter bleek uitermate compleet en het is gewoon een forse gezinsauto en wie de achterbank weghaalt heeft er een bestelauto aan met SUV-uiterlijk. Alle luxe die de GT Line met zich meebrengt, drijft de prijs op tot even boven de 40 mille. Daarvoor krijg je heel erg veel auto.
Tim de Jong