Fiat werkt in de bestelautowereld samen met Opel en Renault. Het leidt tot een nieuwe generatie Talento, waarvan we de gelimiteerde versie, de Squadra, enkele dagen mee kregen.
Wat op het eerste gezicht opvalt is een tot in de perfectie afgewerkte bestelauto, die duidelijk hoger in de markt gezet wordt dan de broertjes en zusjes van Renault, Opel en Nissan. Allemaal profiteren zij van de motorentechniek van Renault, die behoorlijk dominant aan het worden is in de bestelautowereld. Er is namelijk nog een merk dat Renault-motoren gebruikt, en dat is Mercedes.
Fiat laat de Talento-klant kiezen uit een versie van 120 of 140 pk. In beide gevallen is de Talento erg rap en getuige de ruim 1100 kilo laadvermogen is dat misschien ook wel nodig. Fiat en in zekere zin Renault tonen in elk geval dat hoge vermogens volstrekt onnodig zijn in bestelautoland en dat moderne Euro 6 diesels een trekkracht hebben waarbij een wat lager vermogen volstaat, ook wanneer aanhangwagenwerk aan de orde van de dag is. De zesbak van de Talento werkt probleemloos en past bij het Sportieve karakter van deze Squadra uitvoering.
Veel extra's
Dat Squadra pakket stelt heel wat voor. De beruchte 'steigerpijp' langs de zijkant is toch stiekum wel handig en stoer tegelijk. Fiat heeft heel subtiel de Talento Squadra een krachtiger uitstraling weten te geven dan zijn broertjes bij de andere merken. Verder vallen de zwarte wielen op en de subtiele striping. Van binnen valt de blauwe verlichting op in het voetengedeelte van de cabine die aangaat bij het instappen. Dan natuurlijk het fraaie zwarte leer, ook op de bank die deel uitmaakt van de fraaie dubbele cabine. Zo ontstaat een bestelauto die geknipt is voor het MKB en eentje die minder goed thuishoort in grote fleets.
Probleemloos
De Talento Squadra laat zich uitermate soepel berijden. De 1,6 liter motor heeft op elk moment voldoende koppel voor handen en de talendot wil de manueel schakelende chauffeur graag snel zien opschakelen. Een speciaal woord nog voor de bespiegeling. Net als bij grotere Italiaanse bestelauto's is die meer dan in orde. De Talento heeft heuse breedtespiegels die goed voldoen. De grotere broers van Iveco, tot en de Stralis-vrachtwagen aan toe, vallen ook op door heel bruikbare spiegels. De Talento Squadra heeft ook nog spiegelverwarming en mistlampen aan de voorzijde. Noemenswaardig is nog de eenvoudige instelling van de cruise control, die we gebruikten wanneer dat kon.
Met een verbruik van 1 op 13 scoort de Talento Squadra niet slecht, maar het had wellicht nog wat beter gekund, misschien met een automaat? We kondigen de uitnodiging tot sportief rijden niet steeds af slaan. Zeer groot is de kans dat het type klant dat Fiat met deze fraaie en stijlvolle besteller op het oog heeft, er net zo over denkt. Wat ons betreft mag de Squadra in een grotere oplage de markt op komen. Het wordt er mooier van op de weg.
Tim de Jong