Poolse uitbuiter betaalt stakers alsnog 3 ton salaris na

Nieuws
30-04-2023 | Door Tim de Jong

Op 18 maart pikten 63 chauffeurs die voor Lukasz Mazur werkten niet langer dat ze al maanden niet betaald werden. Na een staking van zes weken op een Duitse parking en na bemiddeling van Edwin Atema, betaalt Mazur alsnog de chauffeurs.

De chauffeurs zijn voornamelijk afkomstig uit Oezbekistan en Georgië en werken voor een van de drie bedrijven van Mazur, Imperia, Lukmaz en Akmaz. De chauffeurs hebben toegezegd de sleutels van hun trucks binnen twaalf uur na ontvangst van hun achterstallige salaris te overhandigen.

Als beesten behandeld

Edwin Atema van vakbond FNV is duidelijk over de gang van zaken, waarover hij ook al eerder aan het woord kwam in BIGtruck. “Deze chauffeurs laten zien wat er mis kan gaan in het Europese wegtransport. Ze werden als beesten behandeld of op z’n minst als makkelijk uit te buiten prooi, maar ze hebben nu met succes teruggevochten. Chauffeurs zoals zij zijn een voorbeeld voor het wegtransport.”

Atema doelt met zijn stellige uitspraken op het feit dat toen Mazur lucht kreeg van de staking, hij met vervangende chauffeurs en een knokploeg met een pantserwagen naar de Duitse stakingslocatie kwam. Daar werden de vechtersbaasjes door de Duitse politie ingerekend, inclusief Mazur zelf.

Wat meespeelde is dat Atema druk op Mazur wist te genereren van zijn opdrachtgevers, de verladers. Zij accepteerden de werkwijze van Mazur niet. Verder bleek dat de werkwijze van Mazur in strijd is met een wet die mensenrechten en arbeidersrechten garandeert in de keten van het wegtransport.