In Australië gaat een vier-assige trailer de weg op met een lengte van 24,5 meter en met een laadvermogen van 38 ton. We wisten nog enkele bijzonderheden te achterhalen, bijvoorbeeld dat er 49 europallets mee kunnen.
Een hoofdreden voor de Australiër Dave Murphy om deze trailer te ontwikkelen, is dat dit een oplossing is die tien procent meer laadvermogen heeft dan een B-Double, maar die tien procent minder weegt. Het forse laadvermogen wist Murphy te realiseren door te werken met twee tandemstellen met een toegestane last van 17 ton. In de Australische wetgeving staat niets over een mogelijk tweede tandemstel, dus dat mag gewoon. Nu staat dit tweede tandemstel wel een flink stuk naar voren, dus monteerde Murphy gedwongen besturing op de voorste en achterste as van de trailer, die ook van een liftmogelijkheid werden voorzien. Dit alles is inmiddels goedgekeurd door de Australische RDW. De verwachting is dat het rijden met een enkele, grote trailer een flink brandstofvoordeel zal gaan brengen.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het volledige verhaal!