De nieuwe Renault C460 Hybrid Edition rallytruck is de afgelopen periode stevig getest door het Riwald Dakar Team en het MKR, de ontwikkelaar van de truck. Vorige week werd er, op een baan met een ondergrond van los zand, getest. Een aantal weken daarvoor waren er al een aantal testdagen in Frankrijk, juist op harde, snelle paden. De verschillende soorten ondergrond zijn specifiek gekozen door het Riwald Dakar Team om zoveel mogelijk de etappes na te bootsen van Dakar 2020 in Saudi-Arabië.
Géén aggregaat of laadpaal
Gert Huzink, die in januari 2020 achter het stuur zit van deze bijzondere truck, vertelt over de resultaten: “De afgelopen week hebben we bij de Poolse grens heel veel kilometers gemaakt, vooral om het hybride systeem te testen. Het opladen ging bijzonder snel en over het vermogen zijn we zeer tevreden. Het elektrische systeem wordt enkel opgeladen tijdens het rijden, er komt dus geen aggregaat of laadpaal aan te pas. Puur door het interne proces in de truck wordt er opgeladen, dat kan zijn door bijvoorbeeld het remsysteem te gebruiken of doordat we het gas loslaten als we een helling afrijden. De batterijen worden ongelofelijk snel opgeladen waardoor die extra power gebruikt kan worden om weer duinen op te rijden. Ik ben bijzonder enthousiast over hoe snel en goed het hybride systeem gebruikt kan worden.”
Gewichtsverhouding
Een aantal weken geleden werd er door het team getest op harde en snelle ondergrond in Frankrijk. Deze testdagen waren belangrijk omdat het een geheel nieuwe truck is en alles goed afgesteld moest worden. Zo is de gewichtsverhouding geheel anders dan in een normale rallytruck. “De truck is nu goed afgesteld en aan pittige tests onderworpen. Tijdens het afstellen van de accu en de elektromotor is goed gekeken naar de veiligheid. Dat is het allerbelangrijkste. Er zijn zoveel veiligheidsfactoren ingebouwd dat er niets mis kan gaan. Als de accu te warm of te koud wordt, schakelt het systeem automatisch uit. Dat geldt ook als er ergens kortsluiting zou ontstaan. In de accu zit een speciale gel die ervoor zorgt dat de accu niet kan ontbranden. Ook wanneer er in de cabine twijfels zouden zijn kan het systeem met een noodknop uitgeschakeld worden. Alle veiligheidsmaatregelen zijn genomen om te voorkomen dat er iets zou kunnen gebeuren met de 400V accu.