Nieuws
10-08-2021 | Door Iep van der Meer

De invoering van de nieuwe Smart Tacho 2 is bekend gemaakt, zo meldt TLN. Vanaf 21 augustus 2023 moeten nieuwe truck voorzien zijn van dit apparaat, en voor 31 december 2024 moeten ook bestaande, internationaal rijdende trucks zijn uitgerust met deze nieuwe tachograaf.

Dat betekent dus een retrofit operatie waarbij bestaande digitale tachografen vervangen moeten worden door een nieuwe versie. Voor wie met een Smart Tacho 1 werkt geldt er een uiterlijke datum van 21 augustus 2025. Voor wie nog af en toe een internationale rit overweegt met een oudere truck met analoge tachograaf zal dat een probleem worden, want die trucks zijn niet uitgerust met de elektronica die nodig is voor de nieuwste versie van de tachograaf. Waarschijnlijk blijft het wel mogelijk om internationaal, niet commerciële ritten te maken met klassieke trucks, bijvoorbeeld naar truckshows.

Volgens TLN komen er meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de smartphone en het dashboard te koppelen met de tachograaf. Dit alles zal het gebruiksgemak en de zichtbaarheid van de tachograaf enorm verbeteren waardoor veel onnodige bedieningsfouten voorkomen kunnen worden, verwacht TLN.

Wat is er anders in smart tacho 2

De tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- rusttijden maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Om die reden zal de smart tacho 2 een aantal nieuwe functionaliteiten bevatten. Daarnaast zal een aantal extra beveiligingsaspecten worden toegevoegd en kan de controleur meer informatie via de DSRC op korte afstand uitlezen. De smart tacho 2 heeft in vergelijking met de smart tacho 1 de volgende extra functionaliteiten:

  1. De grenspassages worden automatisch geregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)
  2. Een nieuwe functie om het laden/lossen van het voertuig te registreren
  3. Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig
  4. Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt.
  5. Het GNSS signaal wordt extra beveiligd
  6. Er is een extra bewegingssignaal aanwezig
  7. De DSRC gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen zal kunnen worden.

Bijeenkomst smart tacho 2

TLN zal tijdens de beurs Transport Compleet in Gorinchem, dinsdag 28 september, een bijeenkomst verzorgen over de nieuwe smart tacho 2.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
05-10-2023
Tachograaf_met_kaart.jpg

Voorlopig geen bekeuring Smart Tacho 2

Sinds 21 augustus 2023 moet elk nieuw geregistreerde vrachtwagen in Europa uitgerust zijn met de nieuwste tachograaf,…
Nieuws
06-03-2019
tachograaf_header.jpg

Gedwongen stilstand dreigt voor duizenden nieuwe trucks

Stilstand dreigt voor duizenden nieuwe vrachtauto's en bussen, nu Kiwa de werkplaatskaarten voor…
Nieuws
08-03-2019
Smart_tacho_4.0.jpg

Minister: KIWA aansprakelijk voor werkplaatskaartdebacle

Eerder deze week bleek dat uitgifte-instantie KIWA te laat is met het verstrekken van nieuwe werkplaatskaarten…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.