Na twee maanden van daling, stijgen de truckverkopen nu ineens weer. Dit is opvallend: de afgelopen paar jaar werden er steeds meer trucks verkocht. Maar de afgelopen maanden was voor het eerst sinds jaren een teruggang te zien, tot april.
Dat de zeven vette jaren een keer voorbij zouden zijn, begreep iedereen wel. Maar nu treedt er een effect op waardoor er toch weer meer verkocht wordt dan vorig jaar. Dat komt door de aanstaande invoering van de Smart Tacho. Je weet wel, dat is die nieuwe tachograaf die met nog een extra snelheidssignaal werkt en die ook plaatsgegevens op je komende nieuwe bestuurderskaart opslaat. De tacho die de inspectie al kan uitlezen als je ze voorbij rijdt.
De tacho ook, waarvan de werkplaatskaarten niet op tijd klaar zijn en de bestuurderskaarten ook niet. Dus wat gebeurt er? Gauw nog een truck bestellen met de huidige tacho natuurlijk! Dit gebeurt volgens ingewijden vooral met bakwagens. Die worden nu al geregistreerd en dat veroorzaakt de stijging.
Dit gaat hoogstwaarschijnlijk weer tot levertijden leiden en zeer waarschijnlijk tot de nodige administratieve verwarring. De gang van zaken in de markt is begrijpelijk. De betrokken overheden verbieden een overgangsregeling. Het is meteen pats-boem, hier is nu de nieuwe tachograaf. De ellende die de invoering hiervan al heeft veroorzaakt met de betrokken kaarten, zal een extra stimulans zijn om dan maar eerst nog een truck met de huidige tacho aan te schaffen.