Chauffeur Raymond Massen van de Takkenkamp Groep werkt sinds kort met een nieuwe MAN met een elektrisch aangedreven autolaadkraan. De zware 33 tonmeter Palfinger heeft een bereik van 16 meter en wordt gebruikt voor het laden en lossen van steigermateriaal in woonwijken. Dankzij de Wierda Hybrid Technologies Electric PTO gaat dat fluisterstil en zonder uitstoot.
Het is zeven uur in de ochtend in een langzaam ontwakende woonwijk in Aalsmeer. Voor een rij woningen staat de nieuwe MAN TGS 26.360 van Takkenkamp. Chauffeur Raymond Massen is druk bezig de lading steigermateriaal te lossen die nodig is voor een duurzaamheidsproject voor woningcorporatie Eigen Haard. Opvallend is dat de dieselmotor van de MAN niet loopt, terwijl de kraan wel werkt. ,,Dat kan door de elektrische PTO. De hydraulische pomp wordt aangedreven door een elektromotor. De stroom daarvoor komt uit een accupakket wat s ’nachts wordt opgeladen aan de zaak uiteraard wordt de stroom opgewekt door zonnepanelen’’ aldus Raymond Massen.
Stil en schoon
Eén acculading is voldoende voor 2,5 uur werken met de zware Palfinger autolaadkraan maar dat komt vrijwel nooit voor volgens chauffeur Raymond: ,,Meestal ben ik na een uur, maximaal anderhalf uur wel klaar met laden en of lossen. Maar stel dat ik een keer meer nodig heb dan de capaciteit van de accu, dan schakelt de dieselmotor automatisch in. Dat gebeurt ook als er eventueel een storing in het systeem zou optreden. Daardoor ben ik altijd zeker van een werkende autolaadkraan’’. Het werken met de elektrisch aangedreven hydraulische kraan went snel volgens Raymond: ,,De bediening en de prestaties van de kraan zijn gelijk. Het werkt echt heerlijk stil en schoon zonder diesellucht, dat went heel snel!
Vergroening
De Takkenkamp Groep houdt zich bezig met isolatie, restauratie, renovatie en gevelonderhoud door heel Nederland. Voor dat werk is meestal steigermateriaal nodig en ook dat is een specialiteit van het bedrijf. Voor het vervoer daarvan is er onlangs een nieuwe MAN in gebruik genomen. Dat is uiteraard een Euro-6 voertuig waarmee toegang tot milieuzones geen probleem is maar het moest nog duurzamer en stiller kunnen. Rick Takkenkamp: ,,Met deze elektrische PTO kunnen we op uiterst duurzame en stille wijze ons werk doen zonder compromissen. Overigens past deze investering in een vergroening van ons hele wagen- en machinepark. Ook voor onze isolatiemachines en hoogwerkers schakelen we over op elektrische aandrijving’’.