Nieuws
17-05-2018 | Door Tim de Jong

Duitsland besloot gisteren de tol voor vrachtauto’s vanaf 1 januari 2019 enorm te verhogen. De tarieven gaan met 20 tot zelfs 60 procent omhoog. Deze verhoging maakt vervoer op Duitsland onbetaalbaar, aldus TLN.

Voor een van de schoonste vrachtauto’s die er zijn, een Euro VI-vrachtauto met vier assen, stijgt het tarief met 60 procent tot 0,187 per kilometer. Voor de door Nederlandse transporteurs meest gebruikte vrachtauto, een voertuig met Euro V-motor en vijf assen, stijgt het tarief met 27 procent.

Tekorten

Duitse transportorganisaties geven aan dat deze enorme verhoging nauwelijks aan te vechten is. De Duitse regering heeft allereerst te maken met flinke tekorten voor onderhoud en aanleg van het wegennet. Ten tweede zijn voor 2019 (conform Europese wetgeving) externe kosten van geluidsoverlast, naast de al bestaande milieubelasting, doorberekend in deze nieuwe tarieven. Nederlandse transportbedrijven draaien met deze verhogingen dus op voor tekorten van de Duitse overheid. Positief punt is dat Duitsland de extra inkomsten volledig investeert in de infrastructuur.

Fors duurder

Vervoer over Duitse wegen wordt dus fors duurder. Nederlandse vervoerders gaan op jaarbasis gemiddeld 34 procent meer tol betalen: van 139 naar 186 miljoen euro. Afhankelijk van het gebruikte voertuig tussen de 40 en 60 procent meer.

Wat TLN in alle consternatie nog even niet meldt is dat de tol ook op provinciale wegen verplicht wordt vanaf 1 juli a.s.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
24-04-2018
Mautbrucke.jpg

Vervoer op Duitsland wordt flink duurder

Op 1 juli aanstaande wordt de tolplicht voor vrachtwagens op alle Duitse provinciale wegen ingevoerd. Daardoor…
Nieuws
13-02-2017
tolbord-2.jpg

Duitsland: tol op alle Bundesstrassen

In Duitsland mag vanaf medio 2018 ook tol voor vrachtwagens worden geheven op het onderliggende wegennet en dan met…
Nieuws
15-02-2017
mautschild_aufbauLR.jpg

'Vervoerders betalen 200 miljoen extra aan tol'

Nederlandse transporteurs waren in onze buurlanden vorig jaar ruim 200 miljoen euro extra kwijt aan tol-…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.