10-06-2022 | Door Tim de Jong
Europese regelgeving is een kluifje waar menig instantie zich graag druk om maakt. Dit blijkt ook te gelden voor TLN, dat zich onlangs alweer opwond om de regel rond het Mobiliteitspakket. Dit keer over de terugkeerplicht van trailers.
Vanwege schrijnende toestanden in het wegvervoer, waarbij met name chauffeurs uit Oost-Europa sociaal ontheemd raakten en financieel doorlopend armoede ervaren, heeft de Europese Commissie een reeks van regels opgericht om te komen tot een gelijk speelveld waar het het Europese wegvervoer betreft.
Een van de regels waar veel over te doen is, betreft de terugkeerplicht van voertuigen naar hun standplaats. Daarbij gaat het de EU niet om het land waar de onderneming is gevestigd, maar in het geval van voertuigen, om het land waar de truck of trailer is geregistreerd. In Nederland staan relatief veel trailers geregistreerd, omdat dat hier makkelijk gaat, ook als het om APK-keuringen gaat.
Nieuwe TLN-leden
Al jaren gaan er meer goederen vanuit het westen van ons continent richting het oosten. De andere kant op is dat veel minder. Dat die onbalans steeds geringer wordt, ligt eveneens voor de hand. Oost-Europese landen gaan zelf steeds meer produceren. Transportbedrijven doen er dus goed aan om gevestigd te zijn in het land waar ze veel werk doen. Dat is het doel van het Mobiliteitspakket. Daardoor kunnen ze chauffeurs ui de regio in dienst nemen, etc. Dat er gesleept gaat worden met lege trailers naar Oost-Europa omdat dat moet van de EU, zal in theorie niet helemaal te vermijden zijn, maar logistieke dienstverleners zijn meesters in het voorkomen van leeg rijden. Wanneer ze zich vestigen in landen waar ze veel werk doen, kunnen ze nog lid worden van TLN of soortgelijke instantie ook. En worden er niet meer, maar minder kilometers gereden. Zo simpel is het!
Fotobijschrift: Oost-Europese chauffeurs brengen in hartje winter het weekend door op de parking langs de A13 bij Delft. Dat is niet zo heel ver van Zoetermeer.