TLN zet zich weer te kijk om mobiliteitspakket

Blog
10-06-2022 | Door Tim de Jong

Europese regelgeving is een kluifje waar menig instantie zich graag druk om maakt. Dit blijkt ook te gelden voor TLN, dat zich onlangs alweer opwond om de regel rond het Mobiliteitspakket. Dit keer over de terugkeerplicht van trailers.

Vanwege schrijnende toestanden in het wegvervoer, waarbij met name chauffeurs uit Oost-Europa sociaal ontheemd raakten en financieel doorlopend armoede ervaren, heeft de Europese Commissie een reeks van regels opgericht om te komen tot een gelijk speelveld waar het het Europese wegvervoer betreft.

Een van de regels waar veel over te doen is, betreft de terugkeerplicht van voertuigen naar hun standplaats. Daarbij gaat het de EU niet om het land waar de onderneming is gevestigd, maar in het geval van voertuigen, om het land waar de truck of trailer is geregistreerd. In Nederland staan relatief veel trailers geregistreerd, omdat dat hier makkelijk gaat, ook als het om APK-keuringen gaat.

Nieuwe TLN-leden

Al jaren gaan er meer goederen vanuit het westen van ons continent richting het oosten. De andere kant op is dat veel minder. Dat die onbalans steeds geringer wordt, ligt eveneens voor de hand. Oost-Europese landen gaan zelf steeds meer produceren. Transportbedrijven doen er dus goed aan om gevestigd te zijn in het land waar ze veel werk doen. Dat is het doel van het Mobiliteitspakket. Daardoor kunnen ze chauffeurs ui de regio in dienst nemen, etc. Dat er gesleept gaat worden met lege trailers naar Oost-Europa omdat dat moet van de EU, zal in theorie niet helemaal te vermijden zijn, maar logistieke dienstverleners zijn meesters in het voorkomen van leeg rijden. Wanneer ze zich vestigen in landen waar ze veel werk doen, kunnen ze nog lid worden van TLN of soortgelijke instantie ook. En worden er niet meer, maar minder kilometers gereden. Zo simpel is het!

Fotobijschrift: Oost-Europese chauffeurs brengen in hartje winter het weekend door op de parking langs de A13 bij Delft. Dat is niet zo heel ver van Zoetermeer.

Laatste blogberichten

Blog
05-10-2022
Van Herk

Ophef over hard rijdende LZV

Op social media is veel ophef over een filmpje op VKmag waarin een chauffeur die zelf dik honderd rijdt stevig wordt ingehaald…
Blog
22-09-2022
Volvo Trucks IAA

IAA 2022 ‘Electrifying’

De IAA 2022 stond werkelijk bol van de alternatieve aandrijflijnen. Van bakfietsen tot elektrisch en waterstof, het leek hier en…
Blog
31-08-2022
Zeeman-MagProtect-2

Laadklep ongeval leidt tot celstraf

Iedere chauffeur die met een laadklep werkt kent de risico’s, maar in de dagelijkse praktijk wint snelheid het soms…