Nieuws
10-12-2024 | Door Maarten van der Westen

Terwijl in Europa de verkopen van nieuwe vrachtwagens sterk is gedaald, lijkt het in Amerika beter te gaan. Daar was november een recordmaand. De situatie in Amerika is echter niet zoals het lijkt.

Ook in Noord-Amerika was 2024 een moeilijk jaar. In november schoten de verkopen van nieuwe vrachtwagens in de zwaarste categorie omhoog. Er werden 37.200 nieuwe ‘class-8’ vrachtwagens verkocht, aldus ACT Research. Dit is flink meer dan in oktober. Desondanks blijven de verkopen 11% achter bij het recordjaar 2023. Naar verwachting wordt ook december een goede maand.

Dit lijkt goed nieuws, maar dat valt tegen als je naar de achterliggende reden kijkt. Begin november is Donald Trump verkozen als nieuwe president van de Verenigde Staten en dat leidt tot onrust. Hij heeft namelijk zware importtarieven aangekondigd als hij in januari het Oval Office betreedt. Zo’n 40% van alle zware vrachtwagens in de Verenigde Staten worden gebouwd in Mexico en kunnen dus veel duurder worden.

Ook naderende milieu-eisen spelen mee, op dezelfde manier als dat we in Nederland een enorme stijging in de verkopen van bestelauto’s zien. Vanaf 2027 gaan in Amerika strenge milieu-eisen gelden, waardoor transporteurs nu al hun vloot vernieuwen. Dit legt al extra stress op de fabrikanten, die op hun limiet draaien. De extra verkopen vanwege Trump verergert dit: analysten verwachten dat fabrikanten in 2025 de vraag niet meer kunnen bijbenen. Dit kan de verkoopcijfers voor 2025 flink onder druk gaan zetten, is de verwachting.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
12-03-2025
Kenworth T680 (960 x 720)

Verkoop vrachtwagens in Amerika ingestort

Niet alleen neemt de handel af, dankzij de importheffingen zijn vrachtwagens in Amerika fors duurder.
Nieuws
30-10-2024
Scania trucks

Europese truckverkopen in de min

De Europese truckverkopen vallen tegen. De eerste drie kwartalen van dit jaar werden er 249.7 duizend nieuwe trucks boven…
Nieuws
28-01-2025
cabtest22groep

2024 was een slecht jaar voor Europese truckverkopen

Nederland noteerde een stijging, maar in Europa werden in 2024 minder nieuwe vrachtwagens geregistreerd.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.