Ook in Noord-Amerika was 2024 een moeilijk jaar. In november schoten de verkopen van nieuwe vrachtwagens in de zwaarste categorie omhoog. Er werden 37.200 nieuwe ‘class-8’ vrachtwagens verkocht, aldus ACT Research. Dit is flink meer dan in oktober. Desondanks blijven de verkopen 11% achter bij het recordjaar 2023. Naar verwachting wordt ook december een goede maand.
Dit lijkt goed nieuws, maar dat valt tegen als je naar de achterliggende reden kijkt. Begin november is Donald Trump verkozen als nieuwe president van de Verenigde Staten en dat leidt tot onrust. Hij heeft namelijk zware importtarieven aangekondigd als hij in januari het Oval Office betreedt. Zo’n 40% van alle zware vrachtwagens in de Verenigde Staten worden gebouwd in Mexico en kunnen dus veel duurder worden.
Ook naderende milieu-eisen spelen mee, op dezelfde manier als dat we in Nederland een enorme stijging in de verkopen van bestelauto’s zien. Vanaf 2027 gaan in Amerika strenge milieu-eisen gelden, waardoor transporteurs nu al hun vloot vernieuwen. Dit legt al extra stress op de fabrikanten, die op hun limiet draaien. De extra verkopen vanwege Trump verergert dit: analysten verwachten dat fabrikanten in 2025 de vraag niet meer kunnen bijbenen. Dit kan de verkoopcijfers voor 2025 flink onder druk gaan zetten, is de verwachting.