Transport & Logistiek Nederland heeft boos gereageerd op een brief van minister Cora van Nieuwenhuizen dat de vrachtwagenheffing met zeker drie jaar wordt uitgesteld.
Door de vrachtwagenheffing pas in 2027 in te voeren ontstaat een gat van 750 miljoen euro, bedoeld om de transportsector op tijd te verduurzamen. Daardoor dreigt de sector de klimaatdoelstellingen niet te halen, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN), dat het uitstel als ‘een mokerslag’ voor de klimaatdoelen ervaart.
“Dit besluit komt volledig uit het niets vallen,” reageert TLN-voorzitter Elisabeth Post. “De terugsluis van de opbrengsten van de vrachtwagenheffing is het fundament van onze duurzaamheidtransitie. Dat werd, in aanloop naar de verkiezingen, ook door veel politieke partijen onderstreept. Maar dat fundament wordt nu met één pennenstreek doorgehaald.”
Mokerslag
"De invoering van de vrachtwagenheffing stond gepland op 2024, maar demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen liet deze week in een ">brief aan de Tweede Kamer weten dat de heffing niet vóór 2027 geïmplementeerd kan worden. Een mokerslag voor de duurzaamheidstransitie van de sector transport en logistiek. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing – ongeveer 250 miljoen euro per jaar - zouden namelijk gebruikt worden om de sector te helpen in de verduurzamingsopgave. Nu de invoering met minstens drie jaar uit te stellen loopt de sector zeker 750 miljoen euro mis. En dat terwijl de klok doorloopt," zegt TLN.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!