Het gaat om Kumaresan Mahendran. Het zal niet verbazen dat hij het heel erg bijzonder naar zijn zin heeft. Hij rijdt met een nieuwe Volvo FH met daarachter een schuifzeiltrailer. Vergeleken met het materieel in India is dit pure science fiction.
India
Het wegvervoer in India is met niets waar ook ter wereld te vergelijken. De chaos regeert, het recht van de sterkste is de enige consequente regel die ik daar in het verkeer kon ontdekken. Het is de gewoonste zaak van de wereld dat een bus en een truck recht op elkaar af rijden en dat beide chauffeurs op het laatste moment een stukje voor elkaar opzij gaan. Vangrails en wegmarkeringen zijn zeldzaamheden. Trucks die pech krijgen worden op de rijbaan gerepareerd, ook na het invallen van duisternis. Markering van de plek waar sprake is van een pechgeval is iets waar niemand ooit bij stil heeft gestaan. Een wereld als de onze, waarbij er sprake is van het afsluiten van rijstroken bij problemen, of het fenomeen matrixborden, zijn in India volkomen vreemd.
Tata, Ashok Leyland
Kumaresan zal verbijsterd zijn over het comfortniveau van zijn Volvo. In eigen land rijden voornamelijk trucks van de merken Tata en Ashok Leyland. Die moderniseren wel, maar verreweg de meeste trucks zijn ouwe beestjes met houten cabines waarvan het vanzelfsprekend is dat ze nog tot in lengte van jaren mee zullen moeten gaan. Zaken als I-Shift en vooruitkijkende software die het schakelmoment bepalen, bevinden zich lichtjaren van het voorstellingsvermogen van zijn collega’s.
Zeker, ook in India komen mondjesmaat modernere trucks op de markt, maar het gaat nog heel veel jaren duren eer genoemde trucks, zoals te zien op de foto’s, het veld zullen ruimen voor moderner spul.
Tot slot nog de hamvraag: hoeveel zou Waberer’s voor zo’n jongen betalen? De zorgen van het FNV lijken ons terecht.