Eerste Indiase chauffeur onderweg voor Waberer’s

Blog
04-07-2022 | Door Tim de Jong

Eerder dit jaar brachten wij het bericht dat de Hongaarse transporteur Waberer’s met Indiase chauffeurs gaat werken. Het zou gaan om 79 man. Inmiddels is de eerste chauffeur de weg op.

Het gaat om Kumaresan Mahendran. Het zal niet verbazen dat hij het heel erg bijzonder naar zijn zin  heeft. Hij rijdt met een nieuwe Volvo FH met daarachter een schuifzeiltrailer. Vergeleken met het materieel in India is dit pure science fiction.

India

Het wegvervoer in India is met niets waar ook ter wereld te vergelijken. De chaos regeert, het recht van de sterkste is de enige consequente regel die ik daar in het verkeer kon ontdekken. Het is de gewoonste zaak van de wereld dat een bus en een truck recht op elkaar af rijden en dat beide chauffeurs op het laatste moment een stukje voor elkaar opzij gaan. Vangrails en wegmarkeringen zijn zeldzaamheden. Trucks die pech krijgen worden op de rijbaan gerepareerd, ook na het invallen van duisternis. Markering van de plek waar sprake is van een pechgeval is iets waar niemand ooit bij stil heeft gestaan. Een wereld als de onze, waarbij er sprake is van het afsluiten van rijstroken bij problemen, of het fenomeen matrixborden, zijn in India volkomen vreemd.

Tata, Ashok Leyland

Kumaresan zal verbijsterd zijn over het comfortniveau van zijn Volvo. In eigen land rijden voornamelijk trucks van de merken Tata en Ashok Leyland. Die moderniseren wel, maar verreweg de meeste trucks zijn ouwe beestjes met houten cabines waarvan het vanzelfsprekend is dat ze nog tot in lengte van jaren mee zullen moeten gaan. Zaken als I-Shift en vooruitkijkende software die het schakelmoment bepalen, bevinden zich lichtjaren van het voorstellingsvermogen van zijn collega’s.

Zeker, ook in India komen mondjesmaat modernere trucks op de markt, maar het gaat nog heel veel jaren duren eer genoemde trucks, zoals te zien op de foto’s, het veld zullen ruimen voor moderner spul.

Tot slot nog de hamvraag: hoeveel zou Waberer’s voor zo’n jongen betalen? De zorgen van het FNV lijken ons terecht.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.