Blog
23-07-2019 | Door Iep van der Meer

We hebben hier al een paar keer melding gemaakt van het vervoer van bakstenen op containers zonder kopschot. Dat leidde tot veel reacties en zelfs een telefoontje van een chauffeur die vindt dat ik zijn bedrijf kapot maak met deze berichten. Nou sorry in dat geval, maar dat heeft altijd nog de voorkeur boven de kans dat jij een heel gezin kapot maakt doordat je lading niet goed vast staat.

Ik heb de hele discussie, compleet met foto’s voorgelegd aan ‘Senior medewerker techniek en beladingeissen Regeling Voertuigen’ van de Politie Landelijke Eenheid Dinfra afdeling EXO in Assen, de heer D.J. van Elburg. Hij deelt mijn mening dat de lading bakstenen op zo’n flat container niet goed gezekerd kan worden en dat dit transport dus zo niet mag:

Naar aanleiding van uw vraag of het vervoer van stenen zonder kopschot op zgn. “flat” containers is toegestaan kan ik u zeggen dat de situatie die wordt geschetst niet voldoet aan het gestelde in artikel 5.18.6 van de Regeling voertuigen.                                    

Lid 1 geeft duidelijk aan dat de lading zodanig gezekerd dient te zijn dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek niet van het voertuig kunnen vallen…. 

Het antwoord dat eerder werd gegeven vanuit de politie is dan ook nog steeds van kracht, namelijk dat hier sprake is van onvoldoende ladingzekering. 

,,Dit is een duidelijk geval onvoldoende ladingzekering en goed voor een proces verbaal. Geseald plastic is duidelijk onvoldoende en de spanbanden hebben hun werk ook niet kunnen doen. Je kunt er berekeningen op loslaten wat je wilt maar hieruit blijkt dat er onvoldoende ladingzekering was aangebracht. Het bewijs ligt letterlijk op straat.’’ Daarmee is het bewijs geleverd dat het onverantwoord en zelfs illegaal is om lading op deze wijze te vervoeren.”

Tot zover de reactie van de officiële instanties naar aanleiding van vorige publicaties en onze vragen daarover. Op ons verzoek om een dagje mee te gaan om op jacht te gaan naar voertuigen die op dergelijke wijze beladen zijn hebben we helaas nog geen antwoord gekregen.

Overigens is opdrachtgever Engels Bakstenen uit Oeffelt net zo verantwoordelijk als de vervoerder die zo onverstandig is om deze lading mee te nemen. Echter, ook de chauffeur kan juridische consequenties tegemoet zien als er iets gebeurt want hij blijft hoe dan ook verantwoordelijk voor zijn lading. Hopelijk is de chauffeur die mij hierover belde nu ook voldoende geinformeerd en ziet hij nu ook in dat deze manier van lading vervoeren niet alleen levensgevaarlijk, maar ook gewoon illegaal is. 

 

 

Laatste blogberichten

Blog
18-04-2025
Carglass sterretje

Scheurtje in je ruit? Let op in Duitsland!

De Duitse handhavers gingen altijd al behoorlijk ‘grundlich’ te werk maar ze lijken nu volledig door te slaan.…
Blog
09-04-2025
Vrachtwagenheffing BIGtruck (3)

Medio 2026: Vrachtwagenheffing

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt,…
Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.