TLN: Alleen kortdurende ontheffingen Maasvlakte

Blog
25-06-2018 | Door Iep van der Meer

Naar aanleiding van ons bericht over de ontheffingen voor de milieuzone hebben we de Gemeente Rotterdam en TLN om een reactie gevraagd. Onze bron was de Belangen Organisatie Vetron en die meldde dat er overeenkomsten gesloten zouden zijn tussen de Gemeente Rotterdam en een aantal vervoerders waardoor die oudere, vervuilende trucks mogen inzetten in de milieuzones. 

Volgens TLN deelt de Gemeente Rotterdam geen langdurige ontheffingen voor de Maasvlakte uit. Er is wel een ontheffingsregeling voor die milieuzone maar die gelden stuk voor stuk steeds maximaal een half jaar. Daarna is herhaling voor het zelfde kenteken niet mogelijk.

Dit soort ontheffingsregelingen zijn er vaker bij bepaalde overheidsmaatregelen. Ze zijn erop gericht om bedrijven die onevenredig hard getroffen worden door een bepaalde overheidsmaatregel, een  faillissement te besparen. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt naar nationaliteit. De ontheffingsregeling geldt voor iedereen, zowel voor Nederlandse- als voor Oost-Europese bedrijven.

Volgens TLN kan het dan ook niet zo zijn dat oudere trucks drie jaar langer in de milieuzone rijden zoals Vetron dat eerder aangaf. De bal ligt wat ons betreft dan ook bij die organisatie om met bewijzen te komen.

 

Meer op Transport&Milieu.nl

Laatste blogberichten

Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
Blog
23-05-2024
MercVolvo (960 x 640)

Bijzondere samenwerkingen om te overleven

De snelle ontwikkelingen dwingen vrachtwagenfabrikanten om bijzondere samenwerkingen aan te gaan
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.