Manipulatie van sensoren, omgebouwde veiligheid systemen en professioneel gemanipuleerde systemen in trucks hebben de aandacht van de Duitse politie. Op sommige werkdagen vertoont 100% van de geïnspecteerde voertuigen gebreken volgens de Duitse politie.
“Als we ‘s nachts controleren, komen we criminaliteit tegen die soms als georganiseerd moet worden beschouwd”, zegt Stefan Pfeiffer. Hij werkt al 40 jaar bij de politie en is sinds 2008 werkzaam bij de Verkeerspolitie-Inspectie (VPI) in Feucht. Hij en zijn collega Andre Munker gaan ervan uit dat het in veel gevallen niet de individuele zwarte schapen onder de chauffeurs zijn die manipuleren, maar eerder hun werkgevers.
Er worden vooral klachten geuit over de vrachtwagens van Oost-Europese expediteurs en hun chauffeurs uit Oost-Europa, derde landen en inmiddels de halve wereld. Munker bevestigt een van de meest flagrante bevindingen: “De manipulatie van de KITAS-dispenser, die al lange tijd wordt beoefend, is sinds eind 2012 moeilijker gemaakt en is niet meer zo wijdverspreid, vooral met de nieuwste versie van de tachograaf. Volgens onze bevindingen trekken steeds meer chauffeurs de stekker uit het stopcontact om het bedieningsapparaat te beveiligen onder de druk van het moeten halen van deadlines.
Dit betekent dat alle assistentiesystemen en een deel van de motorregeling uitvallen’’. Veel dodelijke ongevallen aan het einde van de file konden niet alleen worden verklaard door het uitschakelen van de verplichte noodremassistent. Het uitschakelen daar van is overigens inmiddels verboden in Duitsland. Daarnaast wordt ook het ABS systeem verstoord, waardoor de remweg veel langer wordt dan technisch mogelijk is. Bron: Eurotransport.de