Truck Blog

  • Velsertunnel: Truckindustrie en hoogtedetectie

    Gisteren werd na negen maanden werk de Velsertunnel bij IJmuiden en Beverwijk weer opengesteld voor het verkeer. Binnen een uur was het weer raak: een te hoge vrachtwagen dreigde de tunnel te beschadigen. Flinke files waren het gevolg. 
  • Zorgwekkende soap rond toeslagen

    Er gebeuren vreemde dingen rond de toeslagen die chauffeurs ontvangen wanneer ze 's avonds of 's nachts hun werk doen. In een normale wereld wordt er overdag gewerkt en wie buiten deze tijden werkt, krijgt daarvoor extra betaald. Dit is met name nodig om voldoende mensen te vinden die bereid...
  • Europa wordt strenger in 2017

    Oostenrijk en Italië gaan eisen stellen aan cabotagevervoer en aan minimumlonen die chauffeurs die de landen aandoen, betaald moeten krijgen. Ze volgen daarmee Duitsland en Frankrijk die eerder op deze wijze willen voorkomen dat chauffeurs een armoedig bestaan leiden, wekenlang ver van huis,...
  • De Duitse naïviteit..

    De aanslag op de kerstmarkt in Berlijn had voorkomen moeten worden. Hebben de Duitsers dan niks geleerd van eerdere aanslagen?
  • Connected sheep?

    De laatste tijd horen we tijdens persbijeenkomsten en op beurzen eigenlijk maar weinig anders dan het woord 'connected.' Alles en iedereen staat met elkaar in verbinding en dat geldt dus ook voor je truck.
  • Stront aan de knikker bij Pon

    Pon Nederland krijgt het wel voor de kiezen de laatste tijd. De importeur van onder andere Volkswagen, MAN en Caterpillar kreeg al de nodige vragen over de sjoemelsoftware van VW, verdenkingen van omkoping bij politie- en defensie orders en onlangs nog de grote fraude bij Caterpillar.
  • Vakbekwaamheid politie laat te wensen over

    Vandaag kwam in het nieuws dat slechts een kwart van de politieagenten in ons land de extra rijvaardigheids- opleiding heeft gevolgd. Politiemensen moeten extra trainingen volgen omdat ze soms snel moeten rijden, bijvoorbeeld bij achtervolgingen of bij calamiteiten. Het schijnt dat er een...
  • Tweede Kamer, sociale dumping, Wolter Koops

    Steeds duidelijker wordt het dat de vakbond FNV erin slaagt om sociale dumping in het transport of grootschalige overtreding van de geldende regels, op de politieke agenda te krijgen. Dat is mooi, want  een zieke sector heeft een onderbetaalde, sociaal ontheemde chauffeur als resultaat. In een...
  • Chinese Truck of the Year

    De Chinezen gaan hard, heel hard. De traditionele oude torpedo truckjes maken in een heel rap tempo plaats voor moderne, op Europese leest geschoeide trekkers- met opleggers en het is slechts een kwestie van tijd voordat die ook in West Europa opduiken.
  • TLN: halve maatregelen bij chauffeurstekort

    TLN zegt op de eigen website dat het 'constateert' dat er een groeiende behoefte is aan nieuwe chauffeurs. Dit valt samen met het feit dat een grote groep chauffeurs de komende jaren met pensioen mag. TLN zegt dat het samen met het Ministerie van SZW maatregelen gaat treffen. 
  • De vele levens van een De Rooy truck

    Wat hebben een groene Iveco, een oranje Ginaf en een blauwe DAF rallytruck met elkaar te maken? Het kenteken! Collega Alex Miedema dook in de geschiedenis van de BR-LV-74, een rallytruck van Team De Rooy die vele levens blijkt te hebben!
  • Rijden op gas wordt volwassen!

    Steeds meer bedrijven rijden, vaak gedwongen door hun opdrachtgever, op gas. Tot nu toe was dat vaak een kwestie van heel veel compromissen maar het wordt steeds beter. Na Iveco komt nu ook Scania met een geautomatiseerde versnellingsbak, en dat is een mooie stap. 
  • Eén Europees tolkastje: kan dat?

    Een drietal Duitse bedrijven, T-Systems International GmbH, Daimler AG en DKV Euroservice streven naar samenwerking op gebied van het ontwikkelen en leveren van Europese elektronische toldiensten ("EETS") door heel Europa. Ze willen dat er één tolkastje komt waarmee trucks probleemloos door...
  • CAO: Duitse lonen dit jaar al 2,4% omhoog

    TLN maakt werk van een nieuwe CAO. Ze meldt zelfs dat de CAO 'gemoderniseerd ' moet worden. Maar uit het voorstel blijkt daar weinig van. Er wordt 1,25 procent loonsverhoging geboden in 2017 en eenzelfde verhoging in 2018. Op zich een veelbelovende stap, ware het niet dat TLN het mes zet in de...
  • Snoeien met een helikopter!

    Tijdens zo'n 1000 punten test zijn we een week lang bezig met de trucks en dan wil je nog wel eens wat andere bijzondere dingen zien onderweg. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze snoeischaar 2.0?
  • Klassieke camper

    Vorige week was ik onderweg in Duitsland voor de 1000 punten test. We doen dat vanaf Raststatte Hochwald aan de A1 en bij het wisselen van truck is er altijd wel tijd voor een rondje over de parking. Deze keer trof ik een wel heel bijzondere camper aan!
  • God als bijrijder?

    Religie speelt een belangrijke rol maar wij zijn wat minder gewend om daar voor uit te komen. In andere landen zijn ze daar wat directer in zo ook in Roemenië, getuige het opschrift op deze DAF truck.
  • Afsluiting Merwedebrug is een lastige!

    ''Het plotselinge verbod voor vrachtverkeer over de Merwedebrug heeft grote gevolgen voor de logistieke stromen. Maatregelen ter versteviging van de brug verdienen daarom de hoogste prioriteit.'' Bij deze woorden van TLN kan BIGtruck zich alleen maar aansluiten.
  • Wanneer LZV in hele Benelux?

    Het schiet maar niet op met grensoverschrijdend LZV verkeer in onze directe omgeving. Er mag dan veel getoeter in de media zijn dat Wallonië nu ook gaat proefrijden met LZV, maar het is wettelijk nog niet toegestaan om 'grensoverschrijdend' te rijden tussen Vlaanderen en Wallonië. Dit moet...
  • Kamer wil chauffeurs beschermen tegen sociale ongelijkheid

    Nederlandse vrachtwagenchauffeurs kunnen beter worden beschermd tegen oneerlijke concurrentie uit het buitenland. Voortaan kunnen ook opdrachtgevers die chauffeurs uitbuiten, worden aangepakt en niet langer alleen de transportbedrijven, meldt NU.nl op basis van een ANP-bericht. 
  • Zijn we zeeblind?

    Onder de naam 'zijn we zeeblind?' verschijnt er binnenkort een boeiende documentaire over de uitstoot die veroorzaakt wordt door de zeevaart. Een goede zaak want wij kunnen wel blijven investeren in Euro-6, als zo'n olieboot vervolgens onze milieuwinst weg ligt te dampen dan schiet het nog niet op.
  • TIP APK (blog)

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.