Truck Blog

  • TVM: Chauffeurs goed bij de les

    Tijdens de uitreiking van de ‘Ridders van de weg 2016’ gaf TVM innovatiemanager Joost Sterenborg in Nijkerk de eerste resultaten van de uitgebreide proeven met de Eyetracker.
  • Uit de lengte of uit de breedte..

    De discussie in Europa over voertuigafmetingen speelt zich eigenlijk alleen maar af over de lengte van de trucks. Wordt het 18,50 of 25,25 meter in de toekomst? En blijven opleggers beperkt tot 13,6 meter of zit daar ook nog rek in?
  • Aftellen naar de IAA2016

    Het aftellen naar de IAA 2016 is begonnen. Over precies tien dagen opent de grootste Europese bedrijfswagenshow zijn deuren weer in Hannover.
  • Daimler: Pedalen en spiegels worden overbodig

    Bij de introductie in de VS van de nieuwe Freightliner Cascadia, maakte de hoogste baas van dat merk enkele duidelijke opmerkingen over toekomstige ontwikkelingen in de truckcabine. De nieuwe Cascadia is volgens Mercedes acht procent zuiniger dan het vorige model, dat alweer negen jaar...
  • Volkswagen: Na MAN en Scania nu naar de VS

    Volkswagen Truck & Bus Holding, het bedrijf waar MAN, Scania en Volkswagen Bedrijfswagens onder vallen, koopt voor 256 miljoen dollar een deelneming van 16,6% in de Amerikaanse truckfabrikant Navistar.  
  • Calais vandaag maar even mijden..

    In Frankrijk lopen de gemoederen weer hoog op rond Calais. Eerder dit jaar werd het illegale kamp voor gelukzoekers genaamd 'The Jungle' al ontruimd maar inmiddels is het weer dagelijks raak. 
  • Introductie Scania 4- serie: Dat was schrikken!

    We staan nu aan de vooravond van de introductie van de nieuwe generatie van Scania. De scoop foto's van veldtest trucks hebben ons een paar jaar bezig gehouden maar op 23 augustus om 19.00 uur gaat het doek er definitief vanaf.
  • TLN tevreden, te weinig chauffeurs, maar geen loonsverhoging

    Steeds nadrukkelijker bereiken ons berichten, ook uit het buitenland, dat er stijgende vraag is naar chauffeurs. Op zich niet nieuw, maar er is wel wat anders aan de hand. Waar betere economische omstandigheden zouden moeten leiden tot meer opbrengst en loon voor iedereen in de keten, dus ook...
  • Scania ontwerp op straat door schaalmodel

    En alweer lekt een definitief ontwerp door de productie van miniatuur modelletjes. Na de Volvo FH-serie die drie jaar geleden op deze wijze uitlekte ligt nu het Scania ontwerp op straat.
  • TLN wil het leger inzetten in Calais

    Transport en Logistiek Nederland pleit voor het inzetten van het leger om The Jungle in Calais te ontruimen. Dit, naar aanleiding van nieuwe geweldsincidenten door incidenten jegens chauffeurs. 
  • Bronkhorst Transport Tevreden over Eyetracker

    Bronkhorst Transport uit Udel neemt deel aan de pilot van TVM verzekeringen met de Eyetracker. In totaal werden er 15 van die slimme apparaatjes ingebouwd om ervaringen op te doen met het systeem. 
  • Meerdere tachopasjes: 17 maanden celstraf

    Tot nu toe kwam je er meestal gewoon met een boete vanaf maar de Duitsers leggen nu serieuze straffen op voor fraude met meerdere bestuurderspasjes. Een Duitser werd veroordeeld tot een boete van 900 Euro en 17 (!) maanden gevangenisstraf!
  • Online een auto of truck kopen? Het kan al!

    De computer heeft onze wereld al aardig veranderd en we zijn er nog lang niet. Online shopping is niet meer weg te denken en dat gaat al veel verder dan een jurkje bij Zalando of wat speeltjes bij de Pabo.
  • Kartelboete trekt aasgieren met megaclaim

    Eerder deze week werd bekend dat een aantal truckmerken een schikking treft met de Europese Commissie met het oog op de kartelboete. Dat betekent dat er enorme bedragen worden betaald en daarmee wordt erger voorkomen. 
  • Frans minimumloon: Wie beschermt wie?

    We zijn het er vast allemaal over eens dat de maatregelen die de Fransen nemen inzake hun minimumlooneisen wel erg ver gaan. Intussen vinden ze dat zelf ook wel een beetje: de eerste drie weken van juli wordt er niet gehandhaafd en hebben bedrijven dus de tijd om een en ander nog in orde te...
  • Waarheid komt boven in Duits LZV-project

    Nu zelfs de Duitse minister van Verkeer het nut inziet van grensoverschrijdende LZV, lijkt tot in de hoogste regeringskringen doorgedrongen te zijn, dat Duitsland zichzelf al jaren tekort doet door de oortjes te laten hangen naar een inferieure spoorlobby.  
  • Zelf rijdend, remmend en nu ook uitwijkend?

    Nieuwe trucks remmen vandaag de dag al uit zich zelf door het verplichte ABA systeem wat ingrijpt als je even niet oplet. ZF en Wabco keken even verder en ontwikkelden ook een 'uitwijkassistent' voor als remmen alleen niet voldoende is.
  • Chauffeurstekort? Betaal ze beter!

    Op NOS.nl staat een filmpje over Jurgen van der Graaf, een 19 jarige chauffeur die sinds kort rijdt bij Dobbe Transport. De NOS heeft dit onderwerp waarschijnlijk aangereikt gekregen van TLN.  
  • Begrip voor een Brexit

    De uittocht van Groot Brittannië uit de EU is onverstandig. De EU is een groot handelsblok, dat door deze toestand beslist in zwaar weer komt. Britse banen zullen verdwijnen. Maar tal van gebeurtenissen, ook in onze branche, geven de Britten gewoon gelijk. 
  • Bizar ongeval met dodelijke afloop

    In Duitsland is op de B198 bij Vipperow een ongeval gebeurt met dodelijke afloop. Een Scania trekker met een geladen oplegger kwam in botsing met een Fiat Ducato. De Scania chauffeur overleefde het ongeval helaas niet..
  • The naked ute?

    Gisteren waren we bij de presentatie van de nieuwe generatie van de VW Amarok. Afgezien van een opgefrist neusje en wat interieur dingetjes was het grote nieuws de nieuwe V6 motor. Deze drie liter is voortaan standaard en dat is maar liefst vijftig procent meer cilinderinhoud dan de vorige! 
  • Eerst nieuwe chauffeurs, dàn platooning

    Platooning houdt de gemoederen in chauffeursland behoorlijk bezig, blijkt ook vandaag weer uit een tweet van Chauffeurstoekomst. Wat wij als redactie van BIGtruck alleen zo moeilijk vinden is dat we echt hebben geschreven dat dit nog een jaar of tien bij ons vandaan is. En dat zelfs wanneer er...
  • TIP APK (blog)

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.