Truck Blog

  • De goede oude tijd..

    De goede oude tijd van de dichte grenzen, het 'tankschein' formuliertje en de ritmachtingen.. Eind jaren zeventig was ik regelmatig op grensovergang De Poppe te vinden bij het tankstation van Rolink.
  • TLN en weekend 'cabine' rust

    TLN meldt in een persbericht 'een sterke toename van buitenlandse chauffeurs die op de Nederlandse parkeerplaatsen in de grensregio’s de 45-uur weekeindrust gaan doorbrengen'. 
  • Hoe Deutsche Post een autofabriek werd

    Duitsland heeft er een autofabriek bij uit onverwachte hoek. Eén van de grootste klanten van een merk als Volkswagen besloot zelf dan maar auto's te gaan bouwen, want VW kon kennelijk niet aan de specifieke vraag voldoen.
  • Waberer groot? Valt best mee!

    In de USA is alles 'Bigger' dan waar dan ook ter wereld. Dat geld ook voor transportbedrijven want waar wij zo'n Waberer's met rond de 4000 trucks al groot vinden daar doen die Yanks er een behoorlijk schepje bovenop!
  • Klassieke neusjes voor Bell Containers

    Een oude foto, waarschijnlijk ergens uit de jaren zestig. Wat je hier ziet zijn drie vroege containertruckers. Twee Volvo 485 Viking trekkers van Den Hartogh en een stoere Scania 56 van Mart van der Linden Jr. 
  • De Mack F700 van Wiersma

    Dit is de oude Mack F700 4x2 trekker van Wiersma uit Bolsward. De truck was afkomstig uit een overname waarna Wiersma er nog jaren meer reed. Ooit waren Mack trucks vrij goed vertegenwoordigd in ons land. Bedrijven als Haukes en Overdorp maakten graag gebruik van de Amerikaanse trucks. De...
  • Kartel: Truckindustrie moet schoon schip maken

    In de zomer van 2016 kreeg de Europese truckindustrie de hoogste boete die de Europese Commissie ooit heeft uitgedeeld. Nu blijkt dat, zoals we al vreesden, er zaken ernstig mis zijn gegaan. Ongetwijfeld komen er claims en moet er nog meer betaald worden. Wat te doen met al dat geld?  We doen...
  • Nog heel wat chauffeurs in KNV CAO

    Zeker 600 chauffeurs kwamen vandaag naar Utrecht om te vergaderen over het eindbod van TLN inzake de nieuwe CAO. De chauffeurs wezen het voorstel van TLN unaniem af.  
  • Waterstof, alweer een alternatief?

    Na het LNG tankstation en de laadplaatsen voor elektrische voertuigen, zullen er op termijn ook tankstations in Nederland komen voor waterstof. Een Nederlands bedrijf, Pitpoint, denkt dat deze brandstof vooral van belang wordt voor het vrachtverkeer. De gedachte is simpel: elektrische trucks...
  • Renault Magnum in de Formule 1

    Soms moet je wat en dat was zeker het geval met de Renault Magnum, een redelijk tijdloos uitziende, hoge en welhaast dominante verschijning op de weg die dit merk veel nieuwe klanten bracht. Na 23 jaar kwam de T-Serie. Daar was een prima reden voor.  
  • Buschauffeurs krijgen bonus voor zuinig rijden

    Chauffeurs van busbedrijf Connexxion hebben in 2016 volgens het bedrijf 4,7 miljoen liter brandstof minder verbruikt tijdens hun ritten in 2016 dan in 2014. De vervoerder betaalt daarom als bonus ruim 9 ton terug aan de chauffeurs, dat is 25% van de totale besparing. Dat blijkt uit cijfers van...
  • Eenzame strijd TLN voor Europese LZV

    Transport & Logistiek Nederland lijkt een eenzame strijd te voeren om grensoverschrijdende Ecocombi of LZV op de prioriteitenlijst van Europese politici te krijgen. TLN schrijft de frustraties van zich af. Zouden we ooit met LZV kunnen doorrijden naar noord en zuid Europa?  
  • Zweedse Scania 142e zwaar transport trekker

    Eerder deze week liet ik een Scania 141 torpedo van Aalborg Portland zien op BIGtruck.nl. Jarenlang maakte Scania stoere torpedo trucks en gelukkig hebben we de foto's nog. Neem nou deze Scania 142e 6x4 torpedo. 
  • Alcoholslot: Toch geen slecht idee

    Een alcoholslot is een uitstekend middel om te voorkomen dat je met drank op gaat rijden. Die apparaatjes zijn gewoon leverbaar en een bedrijf als Kuipers Logistics rust iedere truck er mee uit. Een goed idee?
  • Cabinekamperen binnenkort verboden?

    De Duitse politiek wil het langdurig kamperen in truckcabines verbieden. Dat wil zeggen, de weekendrust van 24 uur en de verlengde weekendrust. 
  • Schulz gaat toch handhaven

    Minister Schulz van Haegen wilde aanvankelijk geen handhaving op het in de cabine doorbrengen van de verplichte weekendrust maar daar komt ze nu van terug.
  • Bill Gates pleit voor robotbelasting

    De geestelijk vader van Microsoft, Bill Gates, pleit voor een belasting op robots in de industriële productie en in de dienstensector. Hij zegt dat er binnen nu en twintig jaar miljoenen banen zullen verdwijnen. Daarmee noemde hij specifiek transport en logistiek. 
  • Het ooit zo nette Zweden..

    Afgelopen weekend was ik in Stockholm en wat ik daar aantrof was eigenlijk schokkend. De Zweden stonden altijd bekend als een uiterst proper volkje maar dat zou je niet zeggen bij deze beelden.
  • Hek tegen 'wildpoepers' ter hoogte van Frans op den Bult

    Er wordt een lang en hoog hek gebouwd langs de A1 ter hoogte van de parkeerplaats bij Frans op den Bult. Dat is bij de afslag Deurningen. Het hek is nodig om dat chauffeurs die de parking bij de truckstop niet kunnen betalen, hun behoefte doen in de berm. Dat meldt de Twentse krant Tubantia. 
  • Trucker mag in cabine slapen. Behalve in Vlaardingen

    Er is nogal wat te doen rondom het slapen in de cabine door vrachtwagenchauffeurs. Het gaat daarbij om het verblijf in de cabine in de verplichte wekelijkse weekendrust, maar voor de media wordt dat al snel te moeilijk. Er wordt dan ook overal al geroepen over een slaapverbod in de vrachtwagen.
  • TIP APK (blog)

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.